Partnerzy serwisu:
ecommerce Zakupy

W prosty sposób możesz ułatwić swoim klientom życie i na tym zarobić

Rafał Chabasiński
01.05.2024
W prosty sposób możesz ułatwić swoim klientom życie i na tym zarobić

Zakupy przez internet są tak popularne dzięki wygodzie, jaką oferują konsumentom. Niektóre szczególne rozwiązania idą nawet o krok dalej. Dedykowane opakowania prezentowe znajdujące się w ofercie wielu sklepów eliminują konieczność szukania jakiegoś osobnego sposobu na eleganckie i efektowne zapakowanie kupionego właśnie towaru.

Po co kupować specjalne opakowanie osobno, skoro można je od razu dokupić w sklepie internetowym?

Wśród wielu przyczyn popularności ecommerce nie sposób przecenić roli, jaką pełni wygoda. Dzięki zakupom online kupujący nie muszą spędzać czasu na żmudne poszukiwanie towaru, który akurat spełnia ich potrzeby. Mogą w wygodny sposób porównać ceny i zapłacić za towar w preferowany sposób. Ten zostanie im dostarczony do rąk własnych, ewentualnie do automatu paczkowego w pobliżu. Są także szczególne rozwiązania, które eliminują określone drobne problemy życia codziennego, na przykład dedykowane opakowania prezentowe.

Wielokrotnie wspominałem na łamach Bezprawnika o tym, jak wiele możliwości oferuje w dzisiejszym ecommerce personalizacja opakowań. Te z kolei stanowią jeden z ważniejszych wizerunków marki, z jakimi w praktyce stykają się konsumenci. Praktycznie każdy szanujący się sklep internetowy stara się skorzystać z tych możliwości. Logo sklepu wydrukowane na kartonie to dzisiaj oczywistość, wiele sklepów ozdabia nim już także taśmę klejącą. Popularne są także kartony w firmowych barwach. Opakowania prezentowe idą o krok dalej.

Nie da się ukryć, że takie opakowanie stanowi w praktyce osobny produkt, który łączy się z resztą towaru w asortymencie sklepu. Zazwyczaj przybiera to formę specjalnego zestawu prezentowego. Alternatywę stanowi możliwość dokupienia opakowania prezentowego. W obydwu przypadkach dla konsumenta wiąże się to z koniecznością dopłacenia do produktu. Potraktujmy więc je jako usługę dodatkową. Czemu ktoś miałby to w ogóle zrobić? Odpowiedź jest bardzo prosta: w ten sposób oszczędza sobie cenny czas, konieczność zastanawiania się oraz prawdopodobnie także pieniądze.

Jakby nie patrzeć prezenty wręczane przez nas z najróżniejszych okazji należy zwykle w coś zapakować. Prezent musi w końcu robić określone wrażenie. Nie chodzi o cenę, lecz o kwestie czysto estetyczne. Standardowe opakowanie produktu tego nam często nie zapewnia. Właśnie dlatego popularnością cieszą się specjalne papierowe torby prezentowe. Skoro musimy dokupić do prezentu jakieś opakowanie, to dlaczego nie zrobić tego razem z samym prezentem i mieć święty spokój?

W przypadku prezentów estetyka opakowania jest czymś absolutnie kluczowym

Właśnie ze względu na ten naturalny mechanizm unikania zbędnego wysiłku i podejmowania nadplanowych decyzji warto włączyć do oferty sklepu opakowania prezentowe. Jak to zrobić skutecznie? Trzeba pamiętać o kilku prostych zasadach.

Przede wszystkim nie każdy towar w ogóle nadaje się na prezent. Jeżeli mówimy o produktach tradycyjnie pełniących funkcję upominków, to nie musimy się nawet nad tą kwestią zastanawiać. Przykładem mogą być: słodycze, perfumy, ubrania i dodatki, biżuteria, alkohole, zabawki, czy nawet rzemieślnicze produkty spożywcze. Jeżeli mamy wrażenie, że nikomu nie przyjdzie do głowy sprezentować komuś sprzedawany w naszym sklepie towar, to najprawdopodobniej inwestycja w opakowania prezentowe nam się nie zwróci.

Same opakowania muszą być ładne, po prostu cieszyć oczy klienta. Preferowane są także nowoczesne rozwiązania w dziedzinie opakowań wielorazowych. Składane w sprytny sposób opakowania kartonowe, specjalne tuby, albo nawet drewniane skrzyneczki upominkowe to najbardziej popularne ich rodzaje. Ich dodatkową zaletą jest zazwyczaj stosunkowo przyjazny dla środowiska charakter. Czego nie sprzedawać jako opakowanie prezentowe? Wrzucenie towaru do plastikowej folii zawiązanej kokardką najprawdopodobniej nie zrobi dobrego wrażenia. Zwłaszcza jeśli weźmiemy poprawkę na płatny charakter tej usługi.

Względy estetyczne mają tutaj wartość nadrzędną, dlatego powinniśmy mimo wszystko zachować umiar w oznaczaniu opakowania prezentowego firmowymi symbolami. Nie twierdzę, żeby tego nie robić. Prawdę mówiąc, jest wręcz przeciwnie. Wkomponowanie firmowej symboliki w design opakowania wcale nie jest trudne. Po prostu powinniśmy zdawać sobie sprawę z tego, że mówimy o produkcie, który nasz klient wręczy komuś z jakiejś ważnej dla nich okazji. Charakter reklamowy takiego opakowania jest więc drugorzędny, więc powinniśmy działać z wyczuciem.

Opakowania prezentowe znakomicie sprawdzają się przed świętami tradycyjnie związanymi z dawaniem upominków

Czy właściwy produkt powinniśmy od razu zapakować do naszego specjalnego opakowania? To zależy. Kluczowy jest tutaj transport. Nie chcemy w końcu, by opakowanie prezentowe albo reszta zamówienia uszkodziły się w trakcie dostawy. Jeżeli dany produkt albo opakowanie są dość wrażliwe na wgniecenia albo stłuczenie, to powinniśmy zapakować je osobno w taki sposób, by były dobrze zabezpieczone.

Opakowania prezentowe przydają się przez cały rok. Zawsze ktoś ma jakieś urodziny, imieniny, albo różne prywatne oraz firmowe okazje do wręczania prezentów. Najbardziej przydatne w ofercie sklepu internetowego są jednak w okolicach tych kilku szczególnych dat, które tradycyjnie wiążą się z prezentami.

Mowa o świętach Bożego Narodzenia, Walentynkach, Dniu Matki, Dniu Kobiet, Dniu Dziecka oraz Dniu Ojca. Pewną popularność zyskał nawet Dzień Chłopaka. Warto także pamiętać o sezonie komunijnym. Jeśli wahamy się co do włączenia takich opakowań do naszej oferty, możemy zawsze spróbować wypuścić próbną serię przed tymi okazjami.