- Home -
- Praca -
- WARS wykorzystuje swoich pracowników? Firma obarcza odpowiedzialnością franczyzobiorców
Umówmy się – PKP Intercity nie ma najlepszego wizerunku. Podobnie jest w przypadku WARS-u, który już od dawna działa na rynku przewozów kolejowych. Teraz pojawiają się głosy, że WARS źle traktuje swoich pracowników. Firma przerzuca jednak odpowiedzialność na franczyzobiorców.

WARS źle traktuje swoich pracowników?
Były steward pokładowy opowiedział Wirtualnej Polsce o tym, jak – zgodnie z jego doświadczeniem – WARS źle traktuje swoich pracowników.
Do obowiązków mężczyzny należało roznoszenie posiłków i napojów w pociągach Premium I lub II klasy. Pracownicy obsługujący WARS mieli pracować w ekstremalnie ciężkich warunkach. Praca po 17 czy nawet 20 godzin dziennie, dniówka – 150 zł. Praca z rzędu przez kilkanaście dni. Przerwy w pracy o nieregulaminowej długości. To wszystko na podstawie umowy o pracę – przynajmniej taki tytuł miał podpisany przez pracownika dokument. Dodatkowo wprowadzono podobno kontrole. Sprawdzano (tylko kto właściwie sprawdzał?) czy pracownicy obsługujący WARS zachowywali się odpowiednio w stosunku do pasażerów pociągu (czy byli uprzejmi, czy mówili dzień dobry itd.).
WARS twierdzi, że to wszystko wina franczyzobiorców
Rzecznik WARS-a stwierdziła jednak, że osoby pracujące w wagonach gastronomicznych są zatrudnione bezpośrednio przez franczyzobiorców. A co za tym idzie – to franczyzobiorca jest odpowiedzialny za swoich pracowników, także jeśli chodzi o to, czy wywiązuje się wobec nich ze swoich obowiązków. Jeśli poszukamy, to faktycznie znajdziemy informację o tym, że usługi gastronomiczne we wszystkich pociągach pasażerskich są realizowane przez samodzielne podmioty gospodarcze. WARS ma zapewniać niezbędne know-how i standardy franczyzowe oraz zaplecze logistyczne i organizacyjne.
Skoro tak – WARS wprawdzie nie odpowiada bezpośrednio za traktowanie pracowników, ale za to powinien próbować wpłynąć na franczyzobiorców. Powód jest bardzo prosty. Wygląda na to, że franczyzobiorcy po prostu psują wizerunek firmy. Nikt bowiem, słuchając takich historii, nie zacznie bowiem analizować, czy winny jest WARS, czy może jednak ktoś inny. Oczywiście odrębną kwestią jest prawdziwość relacji mężczyzny i i innych pracowników. Nie ulega jednak wątpliwościom, że powinny zostać przeprowadzone odpowiednie kontrole.
zobacz więcej:
30.06.2025 20:19, Rafał Chabasiński
30.06.2025 16:17, Rafał Chabasiński
30.06.2025 15:12, Katarzyna Zuba
30.06.2025 13:30, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 12:55, Mateusz Krakowski
30.06.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 10:57, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 10:51, Rafał Chabasiński
30.06.2025 10:12, Katarzyna Zuba
30.06.2025 9:17, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 8:30, Rafał Chabasiński
30.06.2025 8:07, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 7:02, Aleksandra Smusz
30.06.2025 5:57, Rafał Chabasiński
29.06.2025 18:00, Rafał Chabasiński
29.06.2025 14:36, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 12:35, Joanna Świba
29.06.2025 10:32, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 9:31, Rafał Chabasiński
29.06.2025 8:17, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 7:20, Rafał Chabasiński
29.06.2025 6:29, Miłosz Magrzyk
28.06.2025 19:08, Mateusz Krakowski
28.06.2025 16:05, Mateusz Krakowski