Kaspersky Lab postanowiło sprawdzić, jak bardzo jesteśmy uzależnieni od urządzeń mobilnych. Wyniki badań raz na zawsze potwierdziły, że staliśmy się niewolnikami telefonów. Negatywny wpływ nowych technologii jest coraz bardziej widoczny w naszym życiu codziennym.
Kaspersky Lab to firma, zajmująca się tworzeniem m.in. oprogramowania antywirusowego. Ci, co siedzą w branży marketingowej, mogą kojarzyć bloga przedsiębiorstwa, na którym (oprócz niezwykle ciekawych treści), co jakiś czas są zamieszczane wyniki nietuzinkowych badań. Tym razem przyjrzymy się najnowszemu z nich, w którym wzięło udział łącznie 11 250 posiadaczy urządzeń mobilnych, w wieku 18-60 lat, w 15 krajach.
1 na 4 osoby woli być przyłapana nago niż bez telefonu
I to nie są jedyne wartościowe wnioski, wynikające z badania Kaspersky Lab. Dla 22% osób dostęp do internetu jest niezbędny, a 1 na 5 osób przyznała, że bycie bez telefonu to dla niej jak bycie nago. Czego tak bardzo obawiają się te osoby? Co mogłoby się przydarzyć, gdyby odcięto im łącze ze światem online?
Problem rodzi problem, czyli wpływ nowych technologii na życie
Skoro staliśmy się niewolnikami nowych technologii to nic dziwnego, że cierpią na tym nasze relacje: rodzinne, koleżeńskie, partnerskie. 37% procent ankietowanych przyznało, że brak możliwości kontaktu był powodem zamartwiania się ich bliskich, co z kolei może prowadzić do kłótni, a nawet rozstania. Nie jest to żart – ankietowani poproszeni o przybliżenie sytuacji z życia podawali, że niejednokrotnie dochodziło do zakończenia swojej relacji z partnerem. W tym przypadku nie ma co się dziwić obawie przed utraceniem łączności.
Nadciąga fala fobii społecznej
W następnej części badania czytamy również, że 75% osób udało się uniknąć niechcianego kontaktu z drugą osobą, udając że korzystają z telefonu. Zastanawia mnie w tym przypadku, czy gdyby doszło do tego „niechcianego kontaktu” to czy może nie zamieniłby się on w „chciany kontakt”. Może ten sceptycyzm jest związany z narastającą fobią społeczną? Z raportu Kaspersky Lab możemy dowiedzieć się, że prawie co trzecia osoba woli np. zamawiać jedzenie lub rozmawiać z kimś online, ponieważ jest to dla nich łatwiejsze niż rozmowa w cztery oczy.
Badania przeprowadzone przez Kaspersky Lab potwierdzają już wcześniej uznane FOMO, czyli Fear of Missing Out. Jest to syndrom, który pojawia się u użytkowników Social Media, którzy boją się, że wraz z brakiem dostępu do internetu ominie ich ważna sytuacja, która już zniknie bezpowrotnie.
Bez telefonu nigdzie nie trafię!
Żart „kobieca orientacja w terenie” już dawno powinien odejść do lamusa. Ponad połowa ankietowanych korzysta z nawigacji w trakcie podróży. Marnie widzę przyszłość drużyn harcerskich, a jeszcze marniej – umiejętności odnalezienia się bez telefonu. Dosłownie i w przenośni.