McDonald’s zawiesił działalność w Rosji w związku z inwazją tego kraju na Ukrainę. Okazuje się jednak, że rosyjscy przedsiębiorcy – na mocy dekretu – będą mogli przejąć placówki amerykańskiego fast foodu. „Wujek Wania” zastąpi McDonald’s w Rosji.
„Wujek Wania” zastąpi McDonald’s w Rosji. „Wiedzą, jak gotować kotlety i piec bułki”
Oficjalne zamknięcie wszystkich restauracji McDonald’s w Rosji nastąpiło 14 marca. W sieci można było oglądać nagrania długich kolejek Rosjan, którzy chcieli po raz ostatni zjeść ulubionego fast fooda. W międzyczasie w Rosji został jednak wydany dekret, który pozwala na kradzież znaków towarowych. Rosjanie mają zamiar wykorzystać nowe prawo m.in. w przypadku McDonald’sa. Jak informują wirtualnemedia.pl, „Wujek Wania” prawdopodobnie zastąpi McDonald’s w Rosji. Takie rozwiązanie zaproponował w swoim przemówieniu przewodniczący rosyjskiej Dumy Państwowej Wiaczesław Wołodin. Jak stwierdził,
Musimy chronić ludzi, ponieważ firmy, które teraz odchodzą, chcą zarabiać, korzystając z naszych rosyjskich surowców. Oto McDonald’s, 100 procent rosyjskich surowców, ogłosił, że się zamyka. No i dobrze. Nie będzie McDonald’s, tylko Wujek Wania. Należy oszczędzać miejsca pracy, a ceny obniżać.
Dodatkowo przedstawiciele rosyjskiego rządu mieli stwierdzić, że „wiedzą, jak gotować kotlety i piec bułki w Rosji”.
Słowa przewodniczącego Dumy Państwowej potwierdził również Siergiej Sobanin. Plan jest taki, bo rosyjscy przedsiębiorcy – którzy byli franczyzobiorcami McDonald’s – mogli ponownie otworzyć restauracje pod nową nazwą. Mer Moskwy twierdzi, że miałoby to zająć nie więcej niż rok. Dodatkowo rosyjscy przedsiębiorcy będą mogli liczyć na preferencyjne kredyty celowe. Wniosek o zarejestrowanie nowego znaku towarowego został już złożony.
Trademark squatting has begun in Russia.
On March 12th, a trademark application was filed for the McDonald's logo with the words "Uncle Vanya."
The Russian State Duma had earlier suggested that Russia would replace all McDonald's with "Uncle Vanya's."
h/t @Oh_89 #McDonalds pic.twitter.com/JlUfkLK67J
— Josh Gerben (@JoshGerben) March 16, 2022
Jak widać – Rosjanie nie wykazali się zbyt dużą kreatywnością w tworzeniu nowego logo, które w oczywisty sposób nawiązuje do logo McDonald’sa. „Złote łuki” zostały po prostu odwrócone.
Zachodnie firmy mogą już całkowicie zrezygnować z inwestycji w Rosji. Także w przyszłości
Obecnie wiele zachodnich firm zawiesiło swoją działalność w Rosji lub zdecydowało o całkowitym wycofaniu się z tego kraju. Rosja, przejmując ich mienie (jak np. leasingowane samoloty) czy „nacjonalizując” zachodnie biznesy może jednak utwierdzić tylko zachodnich inwestorów w przekonaniu, że inwestycje w tym kraju są bezcelowe – i nie są chronione przez prawo. Oczywiście to, że „Wujek Wania” zastąpi McDonald’s może być równie dobrze zapowiedzią obliczoną na zyskanie sobie przychylności obywateli – i wcale nie musi dojść do skutku. Nie zmienia to jednak faktu, że Rosja traci całą swoją wiarygodność – również biznesową.