Wynajem samochodów, ale i maszyn rolniczych czy budowlanych, ma przyszłość. Jego wielką zaletą jest stała opłata przez cały czas trwania umowy. A stałość w tych niepewnych czasach jest bardzo pożądana. Dlatego, gdy sprzedaż aut maleje, zainteresowanie wynajem rośnie. Wynika z najnowszego raportu EFL „MŚP wynajmują czy kupują? Pod lupą”.
Wynajem samochodów
Chociaż po jedenastu podwyżkach stóp procentowych Rada Polityki Pieniężnej nie zdecydowała się na dwóch ostatnich posiedzeniach na dalsze ich podnoszenie, to nie należy tego odczytywać, jako definitywne zakończenie tego cyklu. Powodem jest wysoka inflacja i długa perspektywa walki o jej obniżenie.
„Uważamy, że oczekiwany przez nas dalszy i znaczący wzrost inflacji w najbliższych miesiącach, będący następstwem
kombinacji wzrostu cen nośników energii, ich wtórnych efektów inflacyjnych oraz luźnej polityki pieniężnej (w tym osłabienia kursu złotego) i fiskalnej, skłoni Radę do dalszych podwyżek stóp procentowych” napisali w prognozach na ten i przyszły rok ekonomiści banku Credit Agricole. W ich przewidywaniach z połowy października, RPP zakończy cykl podwyżek ze stopą referencyjną na poziomie 7,25 proc.
Jak tu coś planować?
Sytuacja na rynku kredytów wróci do normy, gdy uda się opanować inflację. Kiedy to będzie i jaka będzie ta norma? Czy pierwsze cięcia stóp procentowych zobaczymy pod koniec przyszłego roku, jak sugeruje to prezes NBP? Czy też sprawdzą się czarniejsze scenariusze, według których trzeba będzie poczekać na to dłużej. Są prognozy ekonomistów, które mówią, że podwyższona inflacja pozostanie z nami na lata, a z nią wyższe stopy. Powrót do niskiego i stabilnego kosztu kredytu sprzed pandemii może nam zająć nawet 10 lat.
Jak przedsiębiorcy mają w tej sytuacji planować inwestycje i ich finansowanie? Nie jest to proste. Chociaż w kontekście wzrostu stóp najczęściej mówi się problemach złotowych kredytobiorców hipotecznych, to problem z wzrostem rat kredytów i leasingów mają przecież też przedsiębiorcy.
Carefleet, firma, która zajmuje się finansowaniem i zarządzaniem firmowymi flotami, przypomina że 28 maja 2020 roku referencyjna stopa procentowa znalazła się na rekordowo niskim poziomie 0,1 proc. Przełożyło się to na obniżenie wskaźników WIBOR. A tym samym leasing stał się jeszcze korzystniejszą formą finansowania środków trwałych. Po pierwszej podwyżce w październiku 2021 roku wartość stopy referencyjnej nieznacznie wzrosła – do 0,5 proc. Stawki WIBOR prezentowały się następująco: WIBOR 1M: 0,57 proc., WIBOR 3M: 0,69 proc. W połowie listopada 2022 WIBOR 1M wynosi 7,02 proc. , a WIBOR 3M – 7,42 proc. Raty leasingu złotowego opartego o zmienną stopę procentową skoczyły. Jeśli rok temu odsetki od 100 tys. zł wynosiły 1,5 tys. zł rocznie. To dziś jest to około 8 tys. zł. A to przecież jeszcze nie wszystkie koszty. Trzeba zapłacić ubezpieczenie. Serwisować. Naprawiać.
Wolą wynająć niż kupić
Wzrost kosztów pieniądza i cen, inflacja i niepewność, która z powodu wojny w Ukrainie stale nam teraz towarzyszy, sprawiają, że pilnowanie kosztów jest dziś ważniejsze i trudniejsze niż rok temu. Szukamy stałości i przewidywalności. A to daje przedsiębiorcy najem. Samochodu, maszyn potrzebnych do produkcji. Naczep. Robotów itd.
Z najnowszego raportu EFL „MŚP wynajmują czy kupują? Pod lupą” wynika, że mali i średni przedsiębiorcy poszukują dziś rozwiązań elastycznych, ograniczających ryzyko. Wybór najmu to ochrona przed ryzykiem stopy procentowej. Ktoś, kto rok temu wynajął auto za, na przykład, 1000 zł miesięcznie, nadal tyle płaci. Jeśli zdecydował się na pakiet usług dodatkowych, to nawet nie wie ile w tym czasie zdrożały opony czy praca mechaników. Jedno przed czym nie ucieknie, to ceny paliw. Statystyki Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów potwierdzają rosnącą popularność wynajmowania samochodów. Na koniec czerwca tego roku łączna liczba wynajmowanych pojazdów była o prawie 10 proc. większa, niż rok wcześniej. Choć sprzedaż aut zmalała, najem się rozwija.
Są ku temu ważne powody
„Podejście do własności, świadomość korzyści z najmu i patrzenie na najem jako opcję większych korzyści niż zakup na własność są kluczowe w rozwoju najmu pojazdów i maszyn w Polsce. Ich znaczenie z każdym dniem zmienia się. Z dwóch powodów. Po pierwsze, pod wpływem czynników gospodarczo-politycznych. Rosnące zainteresowanie wynajmem jest bezpośrednią konsekwencją spowolnienia gospodarczego, w wyniku którego coraz więcej przedsiębiorców jest zmuszonych do poszukiwania nowych form finansowania inwestycji (…)Takie otoczenie wpływa na budowanie świadomości całkowitego kosztu użytkowania środka trwałego. Większą otwartość na optymalizację wydatków w oparciu o wynajem. Po drugie, pokolenie ma znaczenie.(…) Okres, w jakim się urodziliśmy i wychowaliśmy, determinuje nasze podejście nie tylko do spraw życia prywatnego, ale zarządzania biznesem. W szczególności, pokoleniowość wpływa na podejście do kwestii własności. Tak jak w życiu prywatnym 20-latkowie uważają samochód za zbędny i drogi gadżet i wynajmują go wtedy, kiedy jest im potrzebny. Tak i w firmach przez nich prowadzonych takie podejście zaczyna się upowszechniać. Rezerwują koparkę czy kombajn wtedy, kiedy rzeczywiście będą go potrzebować” pisze Wojciech Przybył, członek zarządu EFL we wstępie do raportu o najmie wśród MŚP.
Koszty i jeszcze raz koszty
EFL zbadał stosunek do najmu w budownictwie, produkcji, transporcie, rolnictwie i handlu. We wszystkich pięciu branżach poprawa poziomu kosztów to zdecydowanie najczęściej wskazywana korzyść biznesowa z najmu. Najczęściej dotyczy to gospodarstw rolnych, najrzadziej firm transportowych. Widać też, że co branża to na pierwszy plan wybija się inna korzyść biznesowa z najmu. . Firmy budowlane wskazują na większą kontrolę nad kosztami. Produkcyjne na elastyczność działania. A transportowe na więcej gotówki w portfelu na działalność podstawową. Firmy handlowe i rolne stawiają na mniejszą ilość pracy związanej z dbaniem o sprzęt. Ale jest i jeden wspólny mianownik dla wszystkich. „Dzięki wynajmowi mamy więcej kapitału i czasu na prowadzenie podstawowej działalności, a mniej niespodzianek, które mogą nas zaskoczyć w przyszłości” pod tą opinią podpisują się równo przedstawiciele wszystkich branż.
Dlatego najem, zdaniem tych, którzy się tym zajmują ma przyszłość. Dziś, przede wszystkim, doceniana jest stałość kosztów, która uławia przetrwanie w trudnych czasach. Budżetowanie czy konstruowanie cen swoich produktów czy usług. Umowę wynajmu można podpisać na 12 lub więcej miesięcy. Jeśli przedsiębiorca potrzebuje urządzenia czy samochodu na rok, leasing operacyjny , na tak krótki okres, w ogóle nie wchodzi w grę. . A jak już wspominałam w tych niepewnych czasach planowanie na dłużej obarczone jest większym ryzykiem. Przy najmie, od początku znasz wysokość miesięcznego kosztu. Od pierwszej do ostatniej opłaty. Dlatego może być tym czego potrzebuje przedsiębiorca.
Artykuł powstał we współpracy z Europejskim Funduszem Leasingowym