Zakaz parkowania na chodnikach. Ministerstwo komentuje
Zamieszanie wywołał projekt ustawy o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw, który opublikowano 23 sierpnia. Zgodnie z projektowanymi przepisami, zaktualizowana zostanie np. definicja chodnika. Od 21 września chodnikiem miałaby być "część drogi dla pieszych przeznaczona wyłącznie do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch". Należy tu zwrócić uwagę na sformułowanie "wyłącznie do ruchu pieszych", sugerujące, że w takim razie równolegle zacząłby obowiązywać zakaz parkowania na chodnikach - i to zarówno dla kierowców samochodów jak i rowerzystów.
Wiadomo było jednak, że jednocześnie nadal w obiegu prawnym będą znajdować się przepisy dotyczące zatrzymywania się samochodu przy chodniku; to miałoby wskazywać na to, że parkowanie na chodniku jednak będzie możliwe. Obecnie dopuszcza się zatrzymanie lub postój na chodniku kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t pod warunkiem, że na danym odcinku jezdni nie obowiązuje zakaz zatrzymania lub postoju, a kierowca zostawia pieszym odpowiednio dużo miejsca (minimum 1,5 metra).
Z drugiej strony na nowy zakaz miał wskazywać chociażby fakt, że jednocześnie razem z nową definicją chodnika miałoby wejść w życie rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych. Dzięki niemu miałoby być możliwe budowanie węższych chodników niż do tej pory - co jak najbardziej miałoby sens w obliczu wprowadzenia nowego zakazu.
Sprawdź polecane oferty
RRSO 21,36%
Ostatecznie całą sprawę zdecydowało się skomentować Ministerstwo Infrastruktury. I stawia sprawę jasno - zakaz parkowania na chodnikach nie wejdzie w życie.
Zmiany mają na celu poprawę bezpieczeństwa, ale żadne ograniczenia nie będą wprowadzane
Jak twierdzi ministerstwo, zbliżająca się zmiana przepisów w żaden sposób nie zmienia kwestii zatrzymania lub postoju pojazdu na drodze dla pieszych. Jedynym celem jest poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym i wymuszenie presji na zarządcach dróg, by dążyli do takiego projektowania dróg i zatwierdzania projektów organizacji ruchu, które zwiększą bezpieczeństwo poruszania się wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Nie zmienia to jednak faktu, że parkowanie na chodnikach - w sposób niezgodny z przepisami, bez pozostawiania pieszym odpowiedniego miejsca do przemieszczania się - jest obecnie plagą wśród kierowców. Być moża zatem, skoro temat parkowania i tak został już nagłośniony, rządzący powinni zastanowić się, jak rozwiązać ten problem, zwłaszcza, że dyskusja już się rozpoczęła.