To dobry moment, by raz na zawsze zlikwidować TVP. Ta instytucja po prostu nie ma racji bytu

Gorące tematy Społeczeństwo dołącz do dyskusji (1190) 03.03.2020
To dobry moment, by raz na zawsze zlikwidować TVP. Ta instytucja po prostu nie ma racji bytu

Jerzy Wilczek

Sytuacja wokół TVP nieustannie przypomina połączenie dramatu z komedią w stylu Jasia Fasoli. Ale po co właściwie ciągle rozmawiamy o tej instytucji? Przecież nie jest nam do niczego potrzebna. Czas zlikwidować TVP – to znaczy zamknąć lub sprzedać. I pozbyć się kłopotu raz na zawsze.

O miejscu TVP w naszym systemie medialnym dyskutuje się w Polsce już od ponad trzydziestu lat. Wiadomo – gdzie dwóch Polaków, tam trzy opinie.

Więc pomysłów na państwową telewizję były miliony – jedni postulowali, by zachować jeden „kanał misyjny”, a drugi komercyjny. Inni mówili, żeby narzucić specjalny podatek medialny, jeszcze inni – że abonament powinien być zniesiony, a TVP powinny finansować media komercyjne…

Jak wszyscy wiemy – żaden pomysł nie wypalił. TVP jest finansowana niby trochę z reklam, niby trochę z abonamentu, a ostatnio – w dużej części z państwowych kroplówek. Słowem – sytuacja wokół TVP przypomina telenowelę. Ciągnie się to długo, sensu nie ma żadnego, ale nie można tego zdjąć z ramówki, bo ludzie przez lata zdążyli się przyzwyczaić.

Jednak awantura o 2 mld zł to doskonały moment, by powiedzieć to głośno: TVP to instytucja niepotrzebna. Nie ma ani jednego argumentu, by utrzymywać tę przestarzałą, upolitycznioną i przejadającą wiecznie pieniądze firmę.

Zlikwidować TVP. Nie, tam nie ma żadnej misji

Obserwujemy to od wielu, wielu lat. Na TVP ma nowy pomysł każda kolejna ekipa rządowa. Za SLD robiono tam propagandę w wersji light, za PiS – propagandę w wersji hard. Po drodze była oczywiście Platforma, która na telewizję kompletnie nie miała pomysłu. Choć paradoksalnie to i tak za PO państwowa telewizja była najlepsza.

Co nie znaczy, że była dobra. Bo model TVP jest absurdalny. To trochę firma komercyjna (bo zarabia na reklamach), a trochę niby-misyjna (bo ma produkować ambitne programy dzięki abonamentowi).

Po co komu taka hybryda komercyjno-państwowa? Oczywiście to tylko część problemu. W dyskusjach na temat TVP pojawia się często argument, że przecież TVP zajmuje się też misją. Ale jaką misją? Owszem, można czasem obejrzeć tam jakiś spektakl, czasem jest jakiś ciekawy dokument, jest TVP Kultura.

Ale czy ta „misyjność” jest warta utrzymywania takiego giganta jak TVP? Lepiej już by za część środków na media publiczne kupić wszystkim teatrom kamery i sprzęt do transmisji w internecie. Wtedy publiczność by pewnie się bardziej „ukulturalniała” niż oglądając teatry telewizyjne.

Zresztą nie oszukujmy się – mało kto te wszystkie „misyjne” programy ogląda. Ludzie włączają TVP, bo chcą obejrzeć „Zenka”, „Pytanie na śniadanie” czy jakaś telenowelę. Ale skoro to chcą oglądać, to po co do tego mieszać abonamenty i publiczne pieniądze? Przecież Zenek by na swoje programy spokojnie zarobił na wolnym rynku.

Oczywiście nie jesteśmy naiwni – rząd PiS nie zlikwiduje TVP, bo telewizyjna propaganda jest dla tej partii bardzo istotna (a to część problemu). Ale mamy kampanię prezydencką. Kandydaci już zdążyli obiecać 50 tys. dla młodych na mieszkanie, leki na za darmo, 1 tys. zł miesięcznie dla każdego studenta – i tak dalej. To my proponujemy prostszą obietnicę. Zlikwidować/sprywatyzować/sprzedać komercyjnym firmom TVP. W obecnym kształcie ta instytucja jest mniej potrzebna niż nawet Polska Fundacja Narodowa.