Zakładając działalność gospodarczą każdy przedsiębiorca jest zobowiązany do wskazania nazwy, pod jaką funkcjonować będzie w obrocie gospodarczym. Może się jednak zdarzyć, że po czasie dojdzie on do wniosku, że w danym momencie nie jest ona najtrafniejsza. Na szczęście zmiana nazwy firmy to z formalnego punktu widzenia nic trudnego. Bardziej kosztowne mogą okazać się jednak okazać skutki takiego ruchu.
Nazwa firmy to niezwykle istotny element prowadzenia każdej działalności gospodarczej, także tej jednoosobowej. Zgodnie z przepisami jej członem zawsze musi być imię i nazwisko danego przedsiębiorcy. W pozostałym zakresie istnieje duża dowolność, a najczęściej spotykanymi rozwiązaniami są te polegające na dodawaniu określeń precyzujących obszar działania firmy.
Z biegiem czasu przedsiębiorcy dochodzą czasami do wniosku, że skonstruowana na początku nazwa nie do końca odpowiada ich aktualnym potrzebom. Powody mogą być różne. Zmieniające się realia rynku, a co za tym idzie potrzeby klientów, rozszerzenie działalności, chęć przyciągnięcia konkretnej grupy konsumentów, czy też zwykłe odświeżenie to tylko niektóre przykłady podawane przez przedsiębiorców. Najtrudniejszym zadaniem będzie wymyślenie nowej nazwy firmy. Załatwienie formalności nie powinno stanowić bowiem żadnej trudności.
Zmiana nazwy firmy wymaga wypełnienia jednego formularza. Resztę zrobią urzędnicy
W przypadku osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą zmiana nazwy wymaga, w większości przypadków, wypełnienia jednego formularza, tj. druku CEIDG-1. Jedyne co należy zrobić to prawidłowo określić rodzaj wniosku. Wyboru dokonujmy w punkcie „01. Rodzaj wniosku”, gdzie należy zaznaczyć pozycję „2 – wniosek o zmianę wpisu w CEIDG oraz innych danych”. W dalszej kolejności trzeba wskazać datę powstania zmiany oraz uzupełnić wniosek o żądane informacje.
Zgodnie z przepisami zgłoszenia należy dokonać nie później niż w ciągu 7 dni od momentu zaistnienia zmiany. Najmniej dolegliwą formą złożenia wniosku jest wysłanie go za pośrednictwem platformy CEIDG. Osoby przywiązane do bardziej tradycyjnych metod mają możliwość skorzystania z przesyłki pocztowej albo osobistej wizyty w urzędzie miasta bądź gminy.
Najistotniejszy z punktu widzenia przedsiębiorcy informacją jest fakt, że zmiany nazwy firmy nie trzeba zgłaszać do żadnej innej instytucji. Zaktualizowane w CEIDG dane są bowiem automatycznie przekazywane do Urzędu Skarbowego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Głównego Urzędu Statystycznego. Cała procedura jest bezpłatna. Pewny wyjątek stanowi sytuacja, w której zmieniane dane adresowe dotyczą także przedsiębiorcy występującego jednocześnie jako ubezpieczony. Wtedy do wniosku CEIDG-1 trzeba dołączyć stosowny druk z ZUS.
Nowa nazwa biznesu może generować wydatki
Decydując się na zmianę nazwy firmy przedsiębiorca powinien mieć świadomość konsekwencji tego zabiegu. Jednym z zagrożeń z pewnością jest utrata rozpoznawalności marki, a także budowanego u klientów zaufania. Nie jest też pewne w jaki sposób nowa nazwa przyjmie się wśród osób zainteresowanych usługami oferowanymi w firmie.
Co więcej, zmiana nazwy firmy może wiązać się z kosztami. Niejednokrotnie przedsiębiorstwo musi zaktualizować stronę internetową, zmienić firmowe pieczątki, szyldy, logo oraz zamówione materiały promocyjne. W dobie internetu ważną do rozważenia kwestią jest też pozycjonowanie strony przedsiębiorcy po zmianie firmy. Może się bowiem okazać, że budowana przez lata pozycja w sieci, przynajmniej na początku, znacznie osłabnie.