ZUS rozsyła do przedsiębiorców maile. Niestety są one dość enigmatyczne. Ubezpieczeni otrzymują jedynie informacje, że „Na Twoje konto na portalu PUE ZUS przesłaliśmy ważną informację”. O dziwo, nie jest to żaden spam, a faktyczna wiadomość z urzędu. I warto ją przeczytać.
Informatyzacja polskiego państwa trwa. I trzeba uczciwie przyznać, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych ze swoim Portalem Usług Elektronicznych jest jednym z pionierów przechodzenia machiny biurokratycznej do sieci. Na ich portalu przedsiębiorca może faktycznie załatwić wiele przydatnych spraw, sprawdzić stan swojego konta w ZUS czy sprawdzić wiadomości, jakie otrzymał od ZUS.
ZUS rozsyła do przedsiębiorców maile, z których nic nie wynika. Trzeba zalogować się do PUE
Niestety komunikacja ze strony ZUS nie zawsze przebiega bezboleśnie. W ostatnich dniach wielu przedsiębiorców dostało bowiem wiadomości e-mail, które brzmiały bardzo enigmatycznie i sporo z nich mogło je w ogóle pominąć. Otóż Zakład Ubezpieczeń Społecznych wysłał do przedsiębiorców e-maile o treści:
„Na Twoje konto na portalu PUE ZUS przesłaliśmy ważną informację”
I tak, powyżej jest cała przytoczona wiadomość. Oznacza to, że ZUS wysłał do przedsiębiorcy wiadomość, że wysłał mu wiadomość. W dobie spamu i wielu oszustw internetowych wielu podatników całkowicie zignorowało takiego e-maila. Zwłaszcza, że w jej treści nie jest nawet przytoczony ich NIP czy jakakolwiek nazwa.
A samą wiadomość warto przeczytać. Zazwyczaj bowiem, jeżeli ZUS pisze do nas właśnie w taki sposób, to oznacza to, że na naszym koncie pojawiła się niedopłata. Kiedy więc zalogujemy się już na PUE, to możemy wtedy przeczytać dokładnie, jak dużo musimy dopłacić do składek.
Warto co jakiś czas zajrzeć do PUE i sprawdzić stan swojego konta
Na PUE możemy też od razu sprawdzić, z czego wzięła się ta ewentualna niedopłata, ponieważ może tak się zdarzyć, że wynika ona nie z naszego błędu, lecz błędu ZUS-u lub biura rachunkowego, które nas rozlicza. Poprzez portal możemy zobaczyć, kiedy następowały wpłaty, a także jakie były złożone deklaracje i jakie kwoty z nich wynikały.
W przypadku rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych warto pamiętać, że każdy przedsiębiorca może w każdej chwili złożyć wniosek o rozliczenie konta płatnika składek (wniosek RD-3), który sprawi, że kwota ewentualnej niedopłaty albo nadpłaty zostanie nam przesłana na piśmie. Zazwyczaj ma to miejsce już następnego dnia. Wtedy, jeżeli będziemy mieli nadpłatę, to powinniśmy otrzymać jej zwrot na konto.
Oczywiście przedsiębiorca nie musi robić tego samemu. Jeżeli biuro rachunkowe, z którym współpracuje, ma taką usługę, to można upoważnić swojego księgowego do wykonywania czynności prawnych w relacjach z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Takie upoważnienie, czyli ZUS-PEL, też można złożyć poprzez portal PUE.