Polska Grupa Górnicza poinformowała o bardzo ważnej zmianie, która może stanowić przełom w walce z botami i scalperami. Logowanie do e-sklepu PGG od czwartku będzie możliwe wyłącznie za pomocą profilu zaufanego, konta bankowego lub e-Dowodu. Tym samym tworzenie hurtowo fałszywych kont stanie się dużo trudniejsze, jeśli nie zupełnie niemożliwe.
Logowanie do e-sklepu PGG za pomocą profilu zaufanego to prawdziwy bat na oszustów, spekulantów i scalperów
Do niedawna sklep internetowy Polskiej Grupy Górniczej był głównym kanałem sprzedaży węgla opałowego z kopalń tej spółki. Teraz rząd uruchomił program dystrybucji węgla za pośrednictwem samorządów, który znacząco wpłynął na proporcje. W e-sklepie PGG nie kupimy już węgla opałowego luzem. Wciąż jednak możemy się w nim zaopatrzyć w węgiel paczkowany oraz w miały węglowe. Sytuacja na rynku czarnego złota w Polsce nieco się zmieniła. Nie oznacza to jednak, że PGG nie wdraża pozytywnych zmian w swoim sklepie internetowym.
Spółka poinformowała, że od czwartku wprowadzi nowe zabezpieczenie. Chodzi o logowanie do e-sklepu PGG, które będzie możliwe już tylko za pomocą absolutnie bezpiecznych metod. Mowa o profilu zaufanym, koncie bankowym oraz e-Dowodzie. Innymi słowy: użytkownik będzie musiał skorzystać z systemu identyfikacji elektronicznej login.gov.pl.
Tym samym wszelkiej maści oszuści i spekulanci próbujący ominąć wyznaczone limity zakupów będą mieli twardy orzech do zgryzienia. Tworzenie mnóstwa fikcyjnych kont w serwisie stanie się praktycznie niemożliwe. Rzecznik PGG Tomasz Głogowski jest pod tym względem dobrej myśli.
Celem zmian jest wyeliminowanie przypadków rejestrowania w sklepie internetowym kont na nieprawdziwe dane czy zakładania kilku kont przez te same osoby. Zmiany służą też umożliwieniu klientom e-sklepu samodzielnej modyfikacji danych na własnym profilu bez konieczności przesyłania formularza zmiany danych
Nowi klienci e-sklepu PGG będą rejestrować się na nowych zasadach. Równocześnie dotychczasowi użytkownicy będą najwyraźniej musieli dokonać uwierzytelnienia.
PGG nie zamierza likwidować swojego sklepu internetowego, pomimo zmiany sytuacji na rynku węgla w Polsce
Logowanie do e-sklepu PGG to nie wszystko. Istotną zmianą jest także wspomniana już możliwość dokonywania samodzielnej edycji własnych danych w sklepowym profilu. Takie rozwiązanie klientom ecommerce wydaje się raczej oczywistością. Do tej pory jednak sklep PGG wymagał przesyłania do spółki specjalnych formularzy. Warto przy tym wspomnieć, że na razie użytkownicy nie będą mogli samodzielnie zmieniać swoich danych adresowych.
Zmiany w e-sklepie PGG są krokiem w dobrym kierunku. Mogą się jednak wydawać nieco spóźnione, biorąc pod uwagę wspomnianą już zmianę sytuacji na rynku węgla w Polsce. Nie oznacza to jednak, że nie są potrzebne. Spółka zapewnia, że nie zamierza likwidować swojego sklepu internetowego. W końcu od początku tego roku za pośrednictwem e-sklepu sprzedano blisko 1,4 mln ton węgla dla ok. 460 tys. klientów. Rezygnacja z platformy byłaby dużym błędem. Tym samym dalsze inwestowanie w jego rozwój jest jak najbardziej racjonalnym posunięciem.
Równocześnie poszukiwanie optymalnych rozwiązań może się przydać w przyszłości nie tylko PGG, ale także innym państwowym koncernom. Nigdy w końcu nie wiadomo, czy nie dosięgnie nas jakiś kolejny kryzys surowcowy. Co więcej, samo logowanie do e-sklepu PGG za pomocą profilu zaufanego wydaje się pomysłem genialnym w swojej prostocie. To kolejny sygnał dla urzędników, że w systemie identyfikacji elektronicznej tkwi duży potencjał.