Ecommerce – płatna subskrypcja i stałe abonamenty, coraz więcej firm dostosowuje się do zmieniających się realiów rynkowych. Globalni giganci z sektora rozrywki, a także największe domy mediowe i wydawnictwa od lat oferują swoje usługi w modelu subskrypcyjnym. Płatna subskrypcja, lub abonament zyskują coraz większą popularność także w innych sektorach gospodarki.
Sprzedaż w modelu subskrypcyjnym cieszy się coraz większą popularnością, także pośród podmiotów działających w ecommerce. W perspektywie ostatnich 10 lat, to ogromna zmiana. Prawdopodobnie w 2012 roku mało kto z nas opłacał Spotify czy Netflixa (nie był jeszcze dostępny w Polsce), a przecież YouTube Premium jest w naszym kraju od zaledwie 3 lat. W Warszawie oraz innych większych miastach od kilku lat dużą popularnością cieszą się diety pudełkowe. Co więcej, na rynku działają już także firmy, które specjalizują się w dostarczaniu gotowego jedzenia dla psów oraz kotów. Rynek usług w ostatnich latach znacznie się rozwinął, co powinno nas cieszyć, bo oznacza to, że kroczymy drogą krajów wysoko rozwiniętych.
Statystyczny Polak w 2022 r. posiada ok. 6 stałych subskrypcji. Czy to dużo? To oczywiście zależy, jeśli lubimy spędzać czas przed ekranem, to obecnie mamy do wyboru kilkanaście platform, na których możemy oglądać filmy i seriale. Do tego kilka serwisów streamingowych za pomocą których otrzymujemy dostęp do setek milionów albumów oraz nagrań muzycznych. Także telewizje, które transmitują najważniejsze wydarzenia sportowe są dostępne w modelach subskrypcyjnych (DAZN, NBA Pass). Jesteśmy na nie niejako zdani także wtedy, gdy prowadzimy aktywny tryb życia. Do aplikacji takich jak Strava także wykupujemy dostęp w modelu abonamentowym.
Subskrypcja oraz abonamenty zdominowały rynek, w ecommerce nie jest inaczej
W ecommerce nie jest inaczej. W końcu mało jest sektorów gospodarki, które rozwijają się obecnie równie dynamicznie co ecommerce. Rok temu na łamach bezprawnika informowaliśmy was o starcie nowej usługi Glovo, Glovo Prime. To miesięczny abonament, dzięki któremu użytkownicy mogą korzystać z darmowych dostaw oraz ofert restauracji i sklepów współpracujących z marką Glovo.
Modele subskrypcyjne oraz abonamenty cieszą się od lat niesłabnącą popularnością w sektorze gamingowym. Gamivo, czyli polska platforma za pośrednictwem której gracze z całego świata mogą nabywać kody do gier usługę subskrypcyjną prowadziła już w 2019 r. Firmy z tej branży jak mało które zdają sobie sprawę ze zmieniających się oczekiwań swoich klientów. To także odpowiedź na światowe trendy. W końcu na subskrypcje postawili także tacy giganci jak Electronic Arts czy Microsoft. Miejsce dla siebie w tym modelu widzi także Amazon, który w ramach Amazon Prime Gaming oferuje darmowe gry.
Czasowe abonamenty i płatne subskrypcje są szczególnie korzystne dla konsumentów. W końcu za niewielką opłatą otrzymujemy czasowy dostęp do interesujących nas treści. Gdy czas upłynie, a uznamy, że dłużej ich nie potrzebujemy zwyczajnie zawieszamy daną usługę. Zawsze będziemy mogli do niej wrócić. Przestawienie się na takie postrzeganie rzeczywistości jest kluczowe w dzisiejszych czasach. W końcu dalej jeden film na DVD/album muzyczny na CD kosztuje tyle, co miesięczny dostęp do platformy oferującej filmy/muzykę. Fizyczne posiadanie na własność zwyczajnie przestało się opłacać.
Co ciekawe subskrypcje nie są już wyłącznie domeną firm technologicznych. Ostatnio dowiedziałem się, że abonament można wykupić nawet w… Nespresso. Usługa dostępna jest pod nazwą „Plan Kawowy” i jest wyjątkowo intuicyjna. Wybieramy jeden z dostępnych planów, co miesiąc opłacamy abonament w ramach którego będziemy mogli realizować nasze kawowe zamówienia w butikach marki. Dodatkowo za wybranie płatnej subskrypcji firma przekaże nam 10% bonusu z każdej miesięcznej wpłaty.