Mimo że aplikacja e-Paragony 2.0 działa już ponad miesiąc, jak na razie ok. 20 tys. osób, które ją pobrały, nie może skorzystać z pełnej funkcjonalności narzędzia. W czym tkwi problem?
We wrześniu uruchomiono HUB paragonowy, który służy do dystrybucji elektronicznych paragonów. Aby skorzystać z tej opcji, należy użyć aplikacji e-Paragony 2.0, udostępnionej w połowie września w wersji wzbogaconej o nową funkcjonalność. Niestety, jak na razie to rozwiązanie działa tylko w teorii. Na to aż zadziała w praktyce przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać.
E-paragony: jak na razie to rewolucja tylko w teorii
Mimo że idea e-paragonów brzmi rewolucyjnie, to w praktyce Polacy muszą jeszcze na nią poczekać. Choć Ministerstwo Finansów udostępniło zaktualizowaną aplikację i uruchomiło HUB paragonowy, podatnicy na razie nie mogą czerpać realnych korzyści związanych z tymi rozwiązaniami. Aplikacja e-Paragony 2.0 w tej chwili nie spełnia swojego głównego celu, ponieważ na rynku brakuje kas kompatybilnych z HUB-em paragonowym. Tym samym użytkownicy aplikacji nie mogą odebrać e-paragonu. Jak to zmienić? Trzeba zaktualizować oprogramowanie kas. Tego niestety nie da się zrobić z dnia na dzień, dlatego musimy uzbroić się w cierpliwość.
Aplikacja e-Paragony 2.0, dostępna w sklepach Google Play i App Store, pozwala zarządzać wydatkami, zgłaszać nieprawidłowości i sprawdzać paragony z kodem QR. Jest bezpłatna. Szczyci się wysokim poziomem bezpieczeństwa. Dane nie są gromadzone na zewnętrznych serwerach. Ponadto aplikacja oferuje opcję przechowywania danych w indywidualnej chmurze, co ułatwia synchronizację w przypadku zmiany urządzenia.
Aplikacja zawiera m.in. podsumowanie wydatków oraz opcję śledzenia ich w podziale na kategorie (z uwzględnieniem czasu), możliwość zgłoszenia nieprawidłowości i listę sprzedawców.
Weź paragon – zachęca resort finansów
Resort finansów przypomina, że paragony odgrywają kluczową rolę w funkcjonowaniu gospodarki, ponieważ są dowodem na to, że podatek został przekazany do państwowej kasy, a nie do prywatnej kieszeni. Tymczasem badanie przeprowadzone przez Hiper-Com Poland i Grupę Mobilną Qpony-Blix wykazało, że blisko połowa klientów sieci handlowych zostawia paragony przy kasach.
By zachęcić Polaków do zabierania paragonów uruchomiono kampanię „Weź paragon”. Ta inicjatywa koordynowana przez Ministerstwo Finansów jest częścią szerokiej strategii skierowanej przeciw tzw. szarej strefie, czyli przedsiębiorcom unikającym płacenia podatków. Poza tym paragon to nie tylko dokument poświadczający uczciwe rozliczenie z fiskusem, ale także przepustka do zgłoszenia reklamacji.