Już od dłuższego czasu rządzący walczą w Polsce z szarą strefą. Zachęcają do tego również obywateli – choćby w ramach akcji „Weź paragon”. Klienci, którzy po dokonaniu płatności za zakupy nie otrzymają paragonu, mieliby zgłosić ten fakt do Urzędu Skarbowego.
Klienci mają donosić na przedsiębiorców. Rządzący zachęcają
Ministerstwo Finansów ponawia swoją akcję „Weź paragon”, która ma na celu z jednej strony zwiększenie bezpieczeństwa klienta, z drugiej – tropienie nieuczciwych przedsiębiorców. Jak przekonuje resort, paragony mają „ogromne znaczenie dla funkcjonowania całej gospodarki”. Argumentuje przy tym, że paragon jest „potwierdzeniem, że podatek trafił do budżetu państwa, a nie do kieszeni nieuczciwego przedsiębiorcy”. Akcja jest zatem kolejnym działaniem w ramach walki z szarą strefą, czyli z przedsiębiorcami, którzy nie odprowadzają podatków lub wykorzystują paragony zostawione przez klientów do wyłudzania VAT. MF podkreśla również, że nieuczciwy przedsiębiorca jest bardziej konkurencyjny od tego, który działa w pełni uczciwie – walka z szarą strefą służy zatem nie tylko temu, by do budżetu państwa trafiały należne środki, ale też – sposobem na wsparcie uczciwej konkurencji na rynku.
Co jednak ma zrobić obywatel? Po pierwsze – upomnieć się o paragon, jeśli przedsiębiorca sam go nie wyda po opłaceniu przez klienta transakcji. Po drugie – sprawdź, czy paragon został wystawiony prawidłowo. MF odsyła tu do strony wezparagon.gov.pl; uczula również obywateli, że niektórzy nieuczciwi przedsiębiorcy wydają paragony niefiskalne, czyli zwykłe rachunku lub tzw. paragony kelnerskie. To również jest działanie niezgodne z prawem. Resort przypomina także, że przedsiębiorca nie może wydać jedynie wydruku potwierdzającego zapłatę kartą płatniczą (jeśli klient wybrał tę metodę płatności). Wydruk nie zastępuje bowiem paragonu fiskalnego.
Jeśli klient nie otrzyma paragonu lub zostanie on wystawiony nieprawidłowo, obywatel może to zgłosić do urzędu skarbowego – albo osobiście wybierając się do najbliższej placówki, albo zgłaszając zdarzenie za pośrednictwem całodobowego, bezpłatnego telefonu interwencyjnego (800 060 000), pisząc na e-mail powiadomKAS@gov.pl czy posługując się bezpłatną i anonimową aplikacją e-Paragony.
Warto jednocześnie pamiętać, że nie wszyscy przedsiębiorcy muszą wystawiać paragony
Należy jednak mieć świadomość, że część przedsiębiorców nie musi wydawać paragonów i rejestrować transakcji na kasie fiskalnej. Mowa o rolnikach ryczałtowych (jeśli sprzedają produkty pochodzące z własnej działalności rolniczej), właścicielach sklepów internetowych, o ile zapłatę otrzymują wyłącznie za pośrednictwem poczty, banku, lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej i dostarczają zakupione u nich towary przez pocztę lub firmy kurierskie, a także o sprzedających produkty i usługi, jeśli ich roczna sprzedaż osobom fizycznym nie przekracza 20 tys. zł. W przypadku ostatniej z wymienionych grup przedsiębiorców należy jednak pamiętać, że bez względu na wysokość obrotów paragony fiskalne zawsze muszą wystawiać np. sprzedawcy m.in. papierosów, komputerów, perfum, gazu płynnego, a także usług – np. taksówkarskich, fryzjerskich, kosmetycznych czy gastronomicznych.
Warto też podkreślić, że nie każdy paragon musi mieć postać wydruku z kasy fiskalnej. Od 2020 r. sprzedawca posiadający kasę online może przesłać klientowi e-paragon, mailem lub SMS-em.