W latach 90., jak również jeszcze na początku XXI wieku, w polskim społeczeństwie dość powszechne było przeświadczenie, że sieć sklepów o tak pięknie i swojsko brzmiącej nazwie musi być polska. To nie jeden z tych francuskich hipermarketów typu Auchan czy Carrefour, których nazwę trudno jest w ogóle poprawnie zapisać, a co dopiero wymówić. Nie - Biedronka była nasza, polska.
I dopiero po jakimś czasie w tym samym społeczeństwie zaczęło się popularyzować przeświadczenie, że za Biedronką stoi koncern Jeronimo Martins, który tak naprawdę wywodzi się z Portugalii. Wprawdzie twórcą sieci Biedronka jest polski przedsiębiorca - Mariusz Świtalski, jednak po dwóch latach działalności, w 1997 roku, odsprzedał swoje sklepy Portugalczykom.
Być może za sprawą konkurencji, która dostrzegła potencjalny trend patriotyzmu gospodarczego, a może przypadkiem, ale z czasem informacja o portugalskim rodowodzie stała się dość powszechna. Nie dziwi zatem, że ktoś uznał jedną z reklam Biedronki za wprowadzającą w błąd. Taka oto skarga wpłynęła przed Komisję Etyki Reklamy:
Sprawdź polecane oferty
RRSO 21,36%
Jak jest Polski w Biedronce?
Przedstawiciele Jeronimo Martins Polska odnieśli się do pozostaje zarzutu wprowadzenia konsumenta w błąd co do pochodzenia reklamowanego produktu, a przez to nadużycia zaufania odbiorcy.
Wskazując taką argumentację, Jeronimo Martins nie zgodziło się z poglądem, jakoby pojawiające się w reklamie stwierdzenie „nasza, polska” sugerowało, że sieć jest w posiadaniu kapitału polskiego. Reklama - zdaniem przedstawicieli Biedronki - miała podkreślać polski charakter sklepu, a nie jej strukturę kapitałową. Tym samym zarzut nadużywania postawy patriotyzmu gospodarczego został uznany przez przedstawicieli sklepu za chybiony.
Biedronka to portugalska sieć?
Ze stwierdzeniem, iż Biedronka jest portugalską siecią również nie stwierdzili się jej przedstawiciele, poniekąd odwołując się do argumentacji wskazanej powyżej. Zauważono bowiem, że sieć działa wyłącznie na terytorium naszego kraju za pośrednictwem spółki zarejestrowanej w Polsce. W obliczu tak przedstawionej argumentacji, Zespół Orzekający nie miał innego wyjścia, jak uznać rację Jeronimo Martins Polska.
Jednocześnie, pomimo całej słuszności zaprezentowanego wywodu, nie sposób nie zauważyć, że wnikliwe prześledzenie struktury akcjonariuszy ostatecznie w dość daleko idącym stopniu doprowadzi nas do Portugalii. I choć Biedronka jest sklepem działającym za pośrednictwem polskiej spółki, z bardzo ładną polską nazwą, być może należy pamiętać o tym na zakupach, jeżeli kierujemy się zasadami wspierania rodzimego biznesu.