REKLAMA
  1. Home -
  2. Prawo -
  3. Biuro podróży nie wywinie się od odpowiedzialności za niepoinformowanie o braku miejsc w hotelu
Biuro podróży nie wywinie się od odpowiedzialności za niepoinformowanie o braku miejsc w hotelu

Chociaż wakacyjne plany zaczynamy często z dużym wyprzedzeniem, nawet najbardziej przemyślana rezerwacja może skończyć się rozczarowaniem. Powodem bywa overbooking, czyli celowe przyjmowanie większej liczby rezerwacji niż faktyczna liczba dostępnych miejsc. To praktyka znana przede wszystkim w liniach lotniczych, które zakładają, że część pasażerów się nie pojawi. Coraz częściej jednak stosują ją również hotelarze. W efekcie wielu turystów po przyjeździe dowiaduje się, że nie ma dla nich pokoju i wtedy z miłego wstępu do podróży robi się problem i pozostaje niesmak.

Miłosz Magrzyk01.05.2025 4:22
Prawo

Dla klientów biura podróży to ogromne zaskoczenie, bo zakładali, że płacąc za ofertę, mają zagwarantowany konkretny hotel. Niestety, nawet jeżeli biuro podróży wie z wyprzedzeniem o przepełnieniu obiektu, nie zawsze informuje klientów. Zdarza się, że turysta trafia do hotelu o podobnym lub wyższym standardzie, ale równie często niejako zmusza się go do nocowania w obiekcie, którego sam by nie wybrał.

Biuro podróży nie może przerzucać winy na hotel

Overbooking nie jest przypadkiem, lecz strategią opartą na danych historycznych i zakładanym ryzyku. Hotelarze zakładają, że nie wszyscy turyści dotrą, dlatego rezerwują więcej pokoi, niż mają, a kiedy jednak pojawi się komplet gości, problem spada na klienta. W praktyce to jednak nie hotel, a organizator turystyki, odpowiada za skutki takich działań. Więc jeśli nie będzie z klientem szczery, to mocno na tym straci wizerunkowo i biznesowo.

REKLAMA

Zgodnie z art. 48 ust. 1 ustawy o imprezach turystycznych to biuro podróży ponosi odpowiedzialność za usługi objęte umową, nawet jeśli są realizowane przez podwykonawców. Oznacza to, że klient nie musi dochodzić swoich praw bezpośrednio u właściciela hotelu. Adresatem roszczeń jest touroperator.

Klient ma prawo do informacji i podjęcia na ich podstawie świadomej decyzji

Prawo przewiduje konkretne obowiązki po stronie organizatora turystyki w sytuacji, gdy warunki umowy mają mocno się zmienić. Zgodnie z art. 46 ust. 4 wspomnianej ustawy klient musi być o tym poinformowany przed rozpoczęciem wyjazdu. Ma wtedy prawo zaakceptować zmienione warunki, przyjąć ofertę zastępczą, np. wyjazd w innym terminie, lub zrezygnować z wyjazdu i otrzymać zwrot wszystkich wpłat w 14 dni.

REKLAMA

Tymczasem organizatorzy często ukrywają informację o overbookingu do ostatniej chwili, licząc na to, że klienci, będąc już na miejscu, zgodzą się na jakiekolwiek rozwiązanie. To działanie można uznać za nieuczciwą praktykę rynkową.

Dołącz do dyskusji
Najnowsze
Warte Uwagi