Citi Handlowy sprzedaje segment bankowości detalicznej do VeloBanku. Klienci mogą jednak spać spokojnie

Biznes Finanse Dołącz do dyskusji
Citi Handlowy sprzedaje segment bankowości detalicznej do VeloBanku. Klienci mogą jednak spać spokojnie

W informacji prasowej bank Citi Handlowy przekazał, że zawarł z VeloBankiem umowę o sprzedaży segmentu bankowości detalicznej. Powód jest prosty – to kolejny krok ze strony Citi Handlowy na drodze do realizacji strategii banku globalnego biznesu. Co jednak sprzedaż segmentu bankowości detalicznej oznacza dla klientów?

Citi Handlowy sprzedaje bankowość detaliczną do VeloBanku

Umowa sprzedaży segmentu bankowości detalicznej zawarta między Citi Handlowy a VeloBankiem może w pierwszej chwili zaskakiwać. Warto jednak pamiętać, że ta transakcja jest naturalnym krokiem na drodze do realizacji strategicznego wzmocnienia pozycji rynkowej Citi Handlowy w bankowości instytucjonalnej; w zeszłym roku odpowiadała ona zresztą za ponad 70 proc. przychodów banku. Jak komentuje Elżbieta Czetwertyńska, prezes zarządu Citi Handlowy,

Realizujemy ważny etap naszej strategii. Chcemy być numerem jeden dla firm z międzynarodowymi potrzebami i aspiracjami. Będziemy bankiem, który finansuje kluczowe inwestycje kraju, takie jak obronność i transformacja energetyczna. Zapowiadane przez nas wyjście z biznesu detalicznego otwiera drogę do przyspieszenia rozwoju bankowości korporacyjnej, której celem jest wsparcie wzrostu i rozwoju gospodarczego Polski

Warto zresztą podkreślić, że plany Citi Handlowy są zdecydowanie ambitne – bank chce być jedną z najbardziej efektywnych instytucji finansowych na polskim rynku. Już do 2027 r. zwrot na kapitale (ROE) ma wynieść ok. 19 proc., zwrot na aktywach (ROA) – ok. 2,6 proc., a wskaźnik kosztów do dochodów (C/l) ma spaść poniżej 30 proc. Co istotne, Citi Handlowy chce również kontynuować politykę dywidendową – przeznaczając przy tym na wypłatę dywidendy od 75 do 100 proc. z zysku, jeśli uzyska na to zgodę regulatora.

Jak dodaje Elżbieta Czetwertyńska,

Po wyjściu z biznesu detalicznego Citi Handlowy pozostanie spółką notowaną na GPW. Tak jak dotychczas, planujemy regularnie wypłacać dywidendę akcjonariuszom. Rozmawiamy też z regulatorem na temat podzielenia się z akcjonariuszami zyskiem z lat poprzednich

Dla akcjonariuszy istotne jest to, że Citi Handlowy dąży do tego, by również wpływy ze sprzedaży segmentu bankowości detalicznej – w formie dywidendy – trafiły do akcjonariuszy. Wszystko zależy jednak od tego, czy bank uzyska w tym zakresie zgodę regulatora.

Co stanie się z klientami Citi Handlowy?

VeloBank ma przejąć od Citi Handlowego bankowość detaliczną, a zatem zarządzanie majątkiem, usługi maklerskie, karty kredytowe, pożyczki, a także kredyty detaliczne i oddziały. To zatem naturalnie rodzi pytania o to, co stanie się z obecnymi klientami. Jak uspokaja Elżbieta Czetwertyńska,

Nasza bankowość detaliczna z kolei zyskuje inwestora, dla którego jest to segment strategiczny. Intencją VeloBanku jest rozwój biznesu, zwiększenie udziałów rynkowych i zapewnienie najlepszych rozwiązań dla klientów. Co bardzo ważne, do VeloBanku przechodzą nasi pracownicy. To oznacza, że klienci będą obsługiwani przez tych samych doradców, z którymi często mają wieloletnie relacje. Naszym celem jest zapewnienie klientom jak najbardziej płynnego i komfortowego przejścia do ich nowego banku

Tym samym osoby, które mają konto prywatne w Citi Handlowym, zaciągnęły tam zobowiązanie finansowe itd., nie powinny się obawiać – proces przejścia do nowego banku powinien obyć się bez większych perturbacji. Warto zresztą zwrócić uwagę na fakt, że banki uzgodniły między sobą przejście wszystkich pracowników bankowości detalicznej, co świadczy o tym, że VeloBank raczej nie planuje większych rewolucji po przejęciu bankowości detalicznej Citi Handlowego.