Citi Handlowy sprzedaje bankowość detaliczną do VeloBanku
Umowa sprzedaży segmentu bankowości detalicznej zawarta między Citi Handlowy a VeloBankiem może w pierwszej chwili zaskakiwać. Warto jednak pamiętać, że ta transakcja jest naturalnym krokiem na drodze do realizacji strategicznego wzmocnienia pozycji rynkowej Citi Handlowy w bankowości instytucjonalnej; w zeszłym roku odpowiadała ona zresztą za ponad 70 proc. przychodów banku. Jak komentuje Elżbieta Czetwertyńska, prezes zarządu Citi Handlowy,
Realizujemy ważny etap naszej strategii. Chcemy być numerem jeden dla firm z międzynarodowymi potrzebami i aspiracjami. Będziemy bankiem, który finansuje kluczowe inwestycje kraju, takie jak obronność i transformacja energetyczna. Zapowiadane przez nas wyjście z biznesu detalicznego otwiera drogę do przyspieszenia rozwoju bankowości korporacyjnej, której celem jest wsparcie wzrostu i rozwoju gospodarczego Polski
Warto zresztą podkreślić, że plany Citi Handlowy są zdecydowanie ambitne - bank chce być jedną z najbardziej efektywnych instytucji finansowych na polskim rynku. Już do 2027 r. zwrot na kapitale (ROE) ma wynieść ok. 19 proc., zwrot na aktywach (ROA) - ok. 2,6 proc., a wskaźnik kosztów do dochodów (C/l) ma spaść poniżej 30 proc. Co istotne, Citi Handlowy chce również kontynuować politykę dywidendową - przeznaczając przy tym na wypłatę dywidendy od 75 do 100 proc. z zysku, jeśli uzyska na to zgodę regulatora.
Jak dodaje Elżbieta Czetwertyńska,
Po wyjściu z biznesu detalicznego Citi Handlowy pozostanie spółką notowaną na GPW. Tak jak dotychczas, planujemy regularnie wypłacać dywidendę akcjonariuszom. Rozmawiamy też z regulatorem na temat podzielenia się z akcjonariuszami zyskiem z lat poprzednich
Dla akcjonariuszy istotne jest to, że Citi Handlowy dąży do tego, by również wpływy ze sprzedaży segmentu bankowości detalicznej - w formie dywidendy - trafiły do akcjonariuszy. Wszystko zależy jednak od tego, czy bank uzyska w tym zakresie zgodę regulatora.
Co stanie się z klientami Citi Handlowy?
VeloBank ma przejąć od Citi Handlowego bankowość detaliczną, a zatem zarządzanie majątkiem, usługi maklerskie, karty kredytowe, pożyczki, a także kredyty detaliczne i oddziały. To zatem naturalnie rodzi pytania o to, co stanie się z obecnymi klientami. Jak uspokaja Elżbieta Czetwertyńska,
Nasza bankowość detaliczna z kolei zyskuje inwestora, dla którego jest to segment strategiczny. Intencją VeloBanku jest rozwój biznesu, zwiększenie udziałów rynkowych i zapewnienie najlepszych rozwiązań dla klientów. Co bardzo ważne, do VeloBanku przechodzą nasi pracownicy. To oznacza, że klienci będą obsługiwani przez tych samych doradców, z którymi często mają wieloletnie relacje. Naszym celem jest zapewnienie klientom jak najbardziej płynnego i komfortowego przejścia do ich nowego banku
Tym samym osoby, które mają konto prywatne w Citi Handlowym, zaciągnęły tam zobowiązanie finansowe itd., nie powinny się obawiać - proces przejścia do nowego banku powinien obyć się bez większych perturbacji. Warto zresztą zwrócić uwagę na fakt, że banki uzgodniły między sobą przejście wszystkich pracowników bankowości detalicznej, co świadczy o tym, że VeloBank raczej nie planuje większych rewolucji po przejęciu bankowości detalicznej Citi Handlowego.