REKLAMA
  1. Home -
  2. Na wesoło -
  3. Kontrola w gminie Pelplin wykazała marnotrawienie pieniędzy. Urzędnicy muszą oddać 140 zł za herbatę i 250 zł za kalendarze
Kontrola w gminie Pelplin wykazała marnotrawienie pieniędzy. Urzędnicy muszą oddać 140 zł za herbatę i 250 zł za kalendarze

Nic tak nie denerwuje obywateli, jak marnotrawienie publicznych pieniędzy. Nie ma wątpliwości, że wydatki instytucji publicznych powinny być dokładnie prześwietlane zarówno przez obywateli, jak i nadrzędne jednostki. Jednak liczenie urzędnikom torebek herbaty zakrawa na śmieszność. Zwłaszcza, gdy codziennie widzimy zbędne wydawanie milionów złotych.

Tomasz Laba21.12.2018 4:34
Na wesoło

Niemal każdego dnia jesteśmy bombardowani kolejnymi przykładami marnotrawienia publicznych pieniędzy. Do tego stopnia, że nikt za bardzo się już tym nie przejmuje. Co najwyżej wzrusza się ramionami i kwituje stwierdzeniem, że politycy i urzędnicy już tak mają, że o publiczne pieniądze nie dbają i szastają nimi na prawo i lewo. Gdy codziennie z budżetu państwa bokiem przechodzą miliony złotych, żaden urzędnik nie spodziewa się tego, że ktoś będzie kontrolował ilość wypijanej przez niego herbaty. Zwłaszcza że to nie jest herbata zbierana ręcznie w lokalnej manufakturze gdzieś w dalekim kraju, a raczej zwykły herbaciany pył w torebce.

Nie wiem, co było bezpośrednim powodem przeprowadzenia kontroli, ale jej wyniki z pewnością zostaną zapamiętane na długo, zwłaszcza przez samych zainteresowanych. Kontrola miała miejsce wśród urzędników Gminy Pelplin. Wojewoda pomorski postanowił sprawdzić pokrycie kosztów obsługi programu 500+ w gminie ubiegłym roku. Ogólnie wszystko było jak najbardziej w porządku, aczkolwiek czym byłaby kontrola, gdyby nikt się do niczego nie przeczepił? Tak było i tym razem. Kontrolerzy znaleźli dwa przypadki marnotrawienia publicznych pieniędzy i nakazali ich natychmiastowy zwrot przez urzędników.

REKLAMA

W pierwszym przypadku chodzi o wspomnianą już wcześniej herbatę. Okazało się, że urzędnicy wypijali herbatę, która nie była dla nich przeznaczona. To znaczy była dla nich, ale mogli ją pić jedynie w wyjątkowych okolicznościach. Była przeznaczona na wypadek, gdyby temperatura w biurze spadła poniżej 10 stopni Celsjusza. Tak samo, jak praca w upały wiąże się dla pracodawcy z określonymi obowiązkami, praca w niskich temperaturach nakłada na szefa obowiązek zapewnienia pracownikom ciepłych napojów.

Ponieważ taka sytuacja nie miała miejsca w przypadku realizacji zadania zleconego, poniesiony wydatek na zakup herbaty jest wydatkiem nieuzasadnionym i środki w kwocie 140,40 zł podlegają zwrotowi na rachunek dochodów budżetu państwa.

Gmina Pelplin - kontrola zapobiegła marnotrawieniu góry pieniędzy

Kolejnym nieuzasadnionym wydatkiem, który zwrócił uwagę kontrolerów, było kupno 17 kalendarzy ściennych i biurkowych za kwotę 326,02 zł. Miały być wykorzystywane przez urzędników aby prawidłowo były wypłacane i rozliczane świadczenia wychowawcze. Zatem wystarczającym by był zakup wyłącznie trzech kalendarzy, bo najwidoczniej tylu urzędników obsługuje program 500+ w gminie Pelplin. Pozostałe były używane przez innych pracowników, m.in. przez księgowych czy specjalistów pracy socjalnej. To uznano za zbytek i nakazano zwrot 253,09 zł za zakup niepotrzebnych kalendarzy.

REKLAMA
Protokół kontroli w gminie Pelplin

Tym sposobem urzędnicy zapobiegli marnotrawieniu setek tysięcy złotych. Obywatele mogą spać spokojnie, wiedząc, że pracownicy urzędu są rozliczani z każdej wypitej torebki herbaty i z każdego używanego kalendarza. W zasadzie to sami są sobie winni, ponieważ już dawno powinni przejść na kalendarze komputerowe. Oczywiście jako obywatela bardzo mnie cieszy, że ktoś dba o publiczne pieniądze. Niemniej jednak widząc przykłady marnotrawienia setek milionów złotych niemal każdego dnia, rozliczanie torebek herbaty budzi raczej uśmiech politowania.

Dołącz do dyskusji

zobacz więcej:

Najnowsze
Warte Uwagi