- Home -
- Praca -
- Czy pracodawca może zmusić pracownika do opublikowania informacji o miejscu pracy w mediach społecznościowych?
Ostatnia dekada to istny wybuch popularności mediów społecznościowych. Teraz każda strategia marketingowa musi brać pod uwagę te kanały informacyjne. Sprawdź, czy w takim razie szef może zmusić pracownika, by informacja o miejscu pracy znajdowała się na jego profilu.

Czy prawo nadąża za rozwojem mediów społecznościowych?
Mimo tego, że większość polityków, którzy jednak konstruują nasze prawo, korzysta dość aktywnie z mediów społecznościowych, to jednak przepisy wydają się zostawać w tyle. Trzeba tutaj przede wszystkim pamiętać, że social media to już nie tylko medium do użytku prywatnego. Coraz częściej przenoszony jest tam cały świat ludzi — od spraw osobistych po zawodowe. Dlatego również wiele gałęzi prawa musi sprostać tym wymaganiom. Jednym z nich jest niewątpliwie prawo pracy.
Przecież nie ma nic dziwnego w tym, że pracodawca chce z każdej strony obudować swoją firmę najlepszymi opiniami. Oczywiście przede wszystkim musi działać w tym aspekcie z klientami. Jeśli oni będą zadowoleni ze współpracy, to jest duża szansa na to, że przyciągną kolejnych. Z drugiej strony każdy szef chciałby zbudować wizerunek przedsiębiorstwa jako firmy przyjaznej pracownikom. I w tym elemencie właśnie rozbudowana sieć oparta na mediach społecznościowych może mieć kluczowe znaczenie dla osiągnięcia sukcesu.
Czy informacja o miejscu pracy w mediach społecznościowych, a właściwie jej brak, może być podstawą do zwolnienia?
Trzeba jednak przedstawić sprawę jasno — pracodawca nie posiada żadnego prawnego narzędzia, które nakazałoby pracownikowi założenie konta w mediach społecznościowych. Tym bardziej nakazywanie umieszczania informacji o miejscu pracy jest niezgodne z prawem. Dodatkowo pracownikowi nie mogą z tego tytułu grozić żadne sankcje. Pracodawca może oczywiście wprowadzić system, który będzie zachęcał pracowników do takiego działania, jednak nic więcej. Trochę inaczej wygląda sytuacja w przypadku pracowników, którzy są odpowiedzialni za działania marketingowe lub politykę informacyjną. Jak podaje firma Deloitte, pracodawca może od nich wymagać „założenia pod własnym imieniem i nazwiskiem konta i aktywnego używania go w celach prywatnych oraz do promowania działalności pracodawcy”.
Należy jednak nadmienić, że informacja o miejscu pracy w mediach społecznościowych może być bronią również przeciwko pracownikowi. Jeśli umieści on ją na profilu, a następnie skrytykuje pracodawcę, może spodziewać się sankcji, nawet w postaci zwolnienia dyscyplinarnego. Tak postąpił pewien pracownik, którego opinia brzmiała mniej więcej tak — nie poleciłbym swojego pracodawcy najgorszemu wrogowi, a firma jest jedynie lepszą wersją chińskiego obozu pracy. Szef dowiedział się o sytuacji od kontrahenta i podjął natychmiastową decyzję o dyscyplinarce. Sprawa trafiła do sądu, który uznał tę wypowiedź za „niedopuszczalną krytykę pracodawcy” i utrzymał zwolnienie dyscyplinarne.
zobacz więcej:
02.07.2025 12:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 11:59, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 11:23, Katarzyna Zuba
02.07.2025 10:16, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 9:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 8:49, Aleksandra Smusz
02.07.2025 7:58, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 7:08, Rafał Chabasiński
02.07.2025 6:05, Justyna Bieniek
02.07.2025 4:30, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 21:10, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 15:55, Justyna Bieniek
01.07.2025 15:13, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:47, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:00, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 11:38, Mateusz Krakowski
01.07.2025 10:47, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:58, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
01.07.2025 8:37, Rafał Chabasiński
01.07.2025 7:52, Aleksandra Smusz
01.07.2025 6:56, Rafał Chabasiński
30.06.2025 20:19, Rafał Chabasiński
30.06.2025 16:17, Rafał Chabasiński