ecommerce Lokowanie produktu

Jak zdobyć klientów na całym świecie? Wystarczy wziąć pod uwagę kilka czynników

Jak zdobyć klientów na całym świecie? Wystarczy wziąć pod uwagę kilka czynników
Jak zdobyć klientów na całym świecie? Wystarczy wziąć pod uwagę kilka czynników
 

Przedsiębiorcy, którzy marzą o ekspansji międzynarodowej, często obawiają się, że nie będą w stanie zdobyć odpowiednio wielu klientów. Tymczasem wystarczy pamiętać o kilku istotnych zasadach, w tym – o zapewnieniu dostawy na atrakcyjnych warunkach. Jak zdobyć klientów zagranicznych?

Jak zdobyć klientów zagranicznych i czym ich skusić?

Nawet stosunkowo niewielkie firmy mogą próbować swoich sił na zagranicznych rynkach, chociaż wielu przedsiębiorców wciąż obawia się, że ekspansja ich przerośnie – zwłaszcza pod względem logistycznym. Spora część firm obawiających się sprzedaży produktów zagranicznym klientom uważa również, że ich oferta nie będzie na tyle atrakcyjna, by zainteresować mieszkańców innych państw. Tymczasem w wielu wypadkach ekspansja – początkowo choćby na niewielką skalę – może zakończyć się sukcesem, jeśli przedsiębiorca będzie pamiętać o kilku zasadach.

Analiza popytu i konkurencji

W pierwszej kolejności warto oczywiście zająć się opracowaniem strategii eksportowej – uwzględniając czynniki, które należało wziąć pod uwagę również przy otwieraniu biznesu w Polsce. Dobrze zrobić analizę SWOT, wstępną analizę konkurencji, ale także – zastanowić się, czy w wybranych do ekspansji krajach będzie popyt na dany produkt (warto np. uwzględnić także różnice kulturowe).

Analiza PEST

Oprócz tego dobrze też przyjrzeć się bliżej krajom, które miałyby być celem ekspansji. W tym celu można wykonać analizę PEST – czyli przeanalizować czynniki polityczno-prawne, ekonomiczne, społeczno-kulturowe oraz technologiczne. Co to oznacza w praktyce? Warto na przykład przyjrzeć się zasadom handlu (czy obowiązują cła, wymogi branżowe, odmienne niż w Polsce regulacje prawne dotyczące sprzedawanego produktu), popularnym rozwiązaniom technologicznym (np. jakie metody płatności są najpopularniejsze) czy logistycznym (jakie metody dostawy preferują klienci w danym kraju i na czym im szczególnie zależy). Należy też wziąć pod uwagę trendy, które mogą być odmienne niż w Polsce.

Warto przeanalizować, co może przyciągnąć klientów

Przed rozpoczęciem ekspansji na rynki zagraniczne dobrze też zastanowić się, co może sprawić, że klienci – mimo tego, że będą zamawiać produkt z zagranicy – nadal zdecydują się na zakupy. Atutem w tym przypadku prawdopodobnie nie będzie cena (zwłaszcza w erze działania wielkich platform takich jak Amazon czy Aliexpress). Za produktem może jednak przemawiać to, że jest on unikalny (to dotyczy przede wszystkim produktów handmade) lub z jakiegoś powodu – bardzo trudno dostępny. Przewagę można również uzyskać, oferując produkt o bardzo wysokiej jakości, zaprojektowany dla konkretnej grupy docelowej.

W przypadku sklepu internetowego przyciągnąć klientów można również:

  • umożliwiając zakupy na stronie w języku kraju, w którym mieszkają (lub przynajmniej w języku angielskim),
  • dostosowując marketing do trendów w danym państwie i uwzględniając ewentualne różnice kulturowe,
  • oferując atrakcyjne metody płatności (w wielu państwach pożądana jest np. płatność przez PayPal),
  • umożliwiając szybką dostawę produktu na atrakcyjnych warunkach.

Wielu przedsiębiorców zastanawia się zwłaszcza nad kwestią logistyczną i wysyłką produktów za granicę. Tutaj warto zwrócić uwagę na ofertę FedEx – a szczególnie na opcję wysyłki FedEx International Connect Plus. Usługa została udostępniona klientom po raz pierwszy w styczniu 2021 r.; w czerwcu rozszerzono ją o kolejne kraje europejskie – w tym Polskę.

Na czym polega usługa? Przedsiębiorcy prowadzący sklepy internetowe i sprzedający za granicę, dodając opcję wysyłki FedEx International Connect Plus zaoferują swoim klientom dostawę w korzystnych cenach. To zresztą tylko jedna zaleta tej opcji wysyłki; zamówiony produkt dotrze do kupującego stosunkowo szybko. Do klientów w Europie dotrze w ciągu 2-4 dni, do Ameryki Północnej – w 3 dni, a do regionu Azji i Pacyfiku – w 3-5 dni.

Oprócz tego dostawcy, którzy zarejestrują się w FedEx Delivery Manager, mogą elastycznie dostosowywać opcję dostaw do potrzeb klientów. Z kolei sami klienci – dzięki opcjom śledzenia, wysyłania powiadomień do odbiorców i wspomnianej opcji elastycznej zmiany dostawy za pośrednictwem Delivery Manager, mają większą kontrolę nad dostawą swojego zamówienia. To z kolei czynnik, który jest niezwykle ważny dla klientów na całym świecie. Niewielka liczba opcji dostawy i brak możliwości zmian często wpływa na to, że potencjalny klient w ogóle rezygnuje z zakupu.

Przy ekspansji na rynki zagraniczne warto uzbroić się w cierpliwość. I mierzyć siły na zamiary

Przedsiębiorcy zastanawiający się jak zdobyć klientów zagranicznych muszą pamiętać jeszcze o dwóch istotnych kwestiach. Pierwsza – ekspansja na rynek zagraniczny jest procesem czasochłonnym, który wymierne zyski może zacząć przynosić po dłuższym czasie. Druga – związana bezpośrednio z pierwszą – to konieczność przeanalizowania własnych zasobów (budżetu, czasu), potrzebnych do wejścia na rynek zagraniczny. Jeśli jednak tylko przedsiębiorca jest przygotowany na to, że ekspansja może zająć nieco czasu, a zyski nie będą natychmiastowe, warto by spróbował swoich sił. Sprzedaż na rynkach zagranicznych bywa demonizowana, zwłaszcza w kontekście mniejszych firm – tymczasem może być po pewnym czasie ważnym filarem biznesu.

Artykuł powstał we współpracy z FedEx