Sytuacja w Poczcie Polskiej nie jest, delikatnie mówiąc, najlepsza. Nie powinno zatem dziwić, że pojawiają się pomysły, które mają na celu jak najlepsze wykorzystanie posiadanych zasobów – również tych ludzkich. Najnowszy pomysł zakłada sprzedaż małych produktów finansowych przez pracowników poczty. Mowa m.in. o otwieraniu rachunków bankowych.
Konto bankowe do założenia na poczcie. Jest nowy pomysł
Jak przekazał wczoraj prezes Poczty Polskiej Sebastian Mikosz, operator ma zamiar wykorzystać placówki poczty i jej pracowników do sprzedaży małych produktów finansowych, czyli na przykład – do otwarcia rachunku bankowego.
Skąd ten pomysł? Poczta jest właścicielem Banku Pocztowego, i, jak podkreślił Mikosz, spółka chce rozwijać „proste usługi bankowe”. Jak stwierdził podczas posiedzenia sejmowej komisji ds. Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych,
Mamy zamiar wykorzystywać placówki i pracowników poczty (…) do sprzedaży częściowo małych produktów finansowych takich chociażby jak podstawowe otwarcie rachunku.
Prawdopodobnie na tym się jednak nie skończy; bardzo możliwe, że pracownicy poczty będą również oferować zainteresowanym osobom polisy ubezpieczeniowe. Tak wynikałoby ze słów Mikosza:
Tam gdzie np. zawiera się ubezpieczenia też jest potrzebny kontakt z człowiekiem i to jest rzecz, którą nasi pracownicy mogliby bardzo dobrze robić. To jest jedna z inwestycji, którą przedstawiamy radzie nadzorczej dokładnie za dwa tygodnie, czyli zainwestowanie w sieć dystrybucji produktów finansowych
Na razie nie do końca wiadomo, jak sprzedaż małych produktów finansowych miałaby wyglądać w praktyce. Wydaje się, że jedynym rozwiązaniem jest albo otwarcie odrębnego okienka, albo – co byłoby wygodniejsze – utworzenie odrębnego stanowiska (wyspy) na terenie placówki, o ile oczywiście pozwalałby na to jej rozmiar. Pytanie brzmi jednak, czy oddelegowanie części pracowników nie spowoduje jeszcze większych kolejek na poczcie.
Zaletą tego pomysłu jest natomiast fakt, że z małych produktów finansowych mogłyby skorzystać np. osoby starsze, mieszkające w małych miejscowościach, w których nie funkcjonuje żadna placówka bankowa (choć jednocześnie rodzi to pewne obawy o dalszą obsługę – senior ostatecznie i tak musiałby wtedy udać się do banku).
Nowoczesna firma kuriersko-detaliczno-finansowo-cyfrowa
Warto przy okazji przypomnieć, że obecny prezes Poczty Polskiej ma ambitny plan, jeśli chodzi o transformację operatora; Poczta Polska ma przekształcić się bowiem w „nowoczesną firmę kuriersko-detaliczno-finansowo-cyfrową”. Plan transformacji obejmuje osiem obszarów; chodzi o sprzedaż, logistykę, zasoby ludzkie, IT, organizację i zarządzanie, nieruchomości, finanse i grupę kapitałową. Na transformację operatora przeznaczono ok. 500 mln zł.