ecommerce Zakupy

Sprzedajesz na Allegro? Nie traktuj klienta jak idioty i zadbaj o rozsądny koszt dostawy

Rafał Chabasiński
29.12.2022
Sprzedajesz na Allegro? Nie traktuj klienta jak idioty i zadbaj o rozsądny koszt dostawy

Koszt dostawy na Allegro różni się w zależności od kilku parametrów. Może się tak zdarzyć, że dostawa zostanie rozbita na kilka części. Żaden rozsądny sprzedający nie chciałby, aby jego klienci płacili podwójnie za transport w sytuacji, gdy da się tego uniknąć. Konsumenci nie są głupi. Jeżeli poczują się oszukani, to odejdą do konkurencji.

Nic tak nie zraża kupującego do danego sprzedawcy, jak wrażenie bycia oszukanym

Zapewne większości z kupujących na Allegro choć raz przytrafiła się przykra niespodzianka przy zamawianiu większej liczby produktów u tego samego sprzedającego. Mogło się okazać, że koszt dostawy na Allegro będzie w takim wypadku naliczany kilkakrotnie. Są oczywiście przypadki, gdy jest to całkowicie zrozumiałe. Trudno byłoby oczekiwać wysyłania klientowi kilku pralek w ramach jednej dostawy. Co jednak jeśli zamawianym towarem jest w naszym przypadku, dajmy na to, niewielki wieszak łazienkowy? Nic nie stoi przecież na przeszkodzie, by wsadzić dwie sztuki do jednej paczki. Coś więc tu najwyraźniej nie gra…

Takie sytuacje nie są niczym rzadkim. Uczciwi sprzedający powinni starać się ich unikać jak ognia. Naliczanie kosztu dostawy od każdego kupionego artykułu w sytuacji, gdy nie da się tego racjonalnie uzasadnić gabarytami przesyłki, sprawia wrażenie próby wyłudzenia dodatkowych pieniędzy. To z kolei wrażenie najczęściej skutecznie zniechęcające konsumenta do dokończenia procesu zakupowego. Jeżeli nawet dany kupujący zdecyduje się na dokończenie transakcji, to prawdopodobnie nic więcej u danego sprzedawcy już nie kupi. Poczucie bycia oszukanym to chyba najgorsze wrażenie, jakie sprzedawca chciałby wywołać w świecie ecommerce.

Czy można takich sytuacji uniknąć? Jak najbardziej. Trzeba jednak zwrócić uwagę na cennik dostaw na Allegro, w szczególności zaś na sposób łączenia dostaw. Problem w zasadzie nie dotyczy innych popularnych platform typu marketplace z prostej przyczyny: konkurencja Allegro najczęściej oferuje darmową dostawę. Tutaj mogą się nią cieszyć jedynie użytkownicy pakietu Allegro Smart, który złożyli zamówienie opiewające na odpowiednią kwotę.

Koszt dostawy na Allegro teoretycznie kupujący może ustawić sam, o ile sprzedający odblokuje mu tę możliwość

Warto wspomnieć, że nieporozumienia związane z kosztem łączonej dostawy mogą wcale nie wynikać ze złej woli sprzedającego. Owszem, w każdej branży zdarzają się czarne owce. Tutaj jednak bardzo często mamy do czynienia z wyliczaniem wszystkiego przez algorytmy serwisu. Dlatego właśnie odpowiednia konfiguracja jest taka ważna.

Cennik dostaw to narzędzie pozwalające sprzedającemu wybrać dopuszczane w jego ofercie sposoby dostarczania zamówienia klientom. Można między innymi wybrać przewoźników, zmienić domyślny czas dostawy, oraz wskazać cenę za przesyłkę. Koszt dostawy na Allegro można również oprzeć o ceny wynegocjowane przez serwis. W takiej sytuacji można również wybrać maksymalną wagę przesyłki dla każdej z tych opcji.

Co jest szczególnie istotne dla uniknięcia opisanych wyżej sytuacji, to opcja „sposób obliczania kosztów dostawy”. Sprzedający na Allegro znajdą ją w zakładce „ustawienia dostawy”. Mają do wyboru trzy opcje:

  • kwota najdroższej dostawy spośród wybranych przez kupującego
  • kwota najtańszej dostawy spośród wybranych przez kupującego
  • suma kosztów z cenników – przesyłki zostaną nadane osobno.

Dwie pierwsze opcje nie powinny przysporzyć żadnych problemów. Jeżeli jednak wybierzemy „sumę kosztów z cenników” i handlujemy względnie niewielkim gabarytowo asortymentem, to ryzykujemy niepotrzebne naliczenie kupującemu dodatkowego kosztu dostawy. Portal przewidział, że oferowane domyślne rozwiązania nie są idealne. Dlatego sprzedający ma możliwość umożliwienia kupującemu, by ten sam wpisał inny koszt dostawy na Allegro, bardziej odpowiadający rzeczywistości.