Do czego przydaje się kwalifikowany podpis elektroniczny?
Kwalifikowany podpis elektroniczny może kojarzyć się z czymś, czym posługują się niemal wyłącznie przedsiębiorcy. W praktyce z tego rozwiązania mogą korzystać również osoby fizyczne - i to znacznie częściej, niż mogłyby przypuszczać. Otóż kwalifikowany e-podpis mSzafir ma w zasięgu ręki ponad 17 mln klientów bankowości elektronicznej w Polsce oraz użytkownicy mObywatela (z dowodami z warstwą elektroniczną) Zapytani o to, co podpisują online wskazywali umowy ubezpieczeniowe (44%), z dostawcami mediów (35%), telekomunikacją (34%), czy na usługi medyczne (17%). Badanie przeprowadzone na zlecenie KIR i ZBP potwierdziło, że e-podpis to narzędzie dla każdego, nie tylko dla biznesu.
Do czego jednak osoba fizyczna może jeszcze wykorzystać kwalifikowany podpis elektroniczny? W praktyce służy do podpisania każdego dokumentu, ponieważ ma taką samą moc prawną jak podpis własnoręczny, a tym samym rodzi te same skutki prawne. To natomiast oznacza, że kwalifikowany podpis elektroniczny można złożyć np. na dokumentach urzędowych, wnioskach o dofinansowanie czy dotacje- dzięki czemu można oszczędzić sobie wizyty w urzędzie.
Zastosowań kwalifikowanego podpisu elektronicznego jest jednak więcej. Można na przykład wykorzystać go do podpisania umowy najmu terminowego czy umowy leasingu. Osoby dorabiające do etatu mogą natomiast przy pomocy kwalifikowanego podpisu elektronicznego podpisać umowę o dzieło czy umowę zlecenie. Kwalifikowanym podpisem elektronicznym można też podpisać dokumentację do kredytu hipotecznego, pełnomocnictwo dla prawnika, czy zgody rodzicielskie w szkole.
Jeszcze więcej możliwości mają oczywiści przedsiębiorcy; oni kwalifikowany podpis elektroniczny mogą wykorzystać przy podpisywaniu umów z kontrahentami, wykonawcami czy dostawcami, a także do składania ofert na przetargach czy dokumentów takich jak GIODO, CEIDG, KRS czy do urzędu patentowego. To inwestycja w elektroniczny obieg dokumentów, który usprawni codzienną pracę oraz zaoszczędzi cenny czas i zasoby. Co ważniejsze, wcale nie musi być droga i wiązać się od razu z wydatkami rzędu kilkuset złotych rocznie. Wystarczy mieć na koncie zaledwie kilkanaście zł.
Jednorazowy kwalifikowany podpis elektroniczny. Kilkanaście złotych wystarczy, by skorzystać z wygodnego i bezpiecznego rozwiązania
Osoby, które chcą podpisać tylko jeden dokument - niezależnie od tego, czy prowadzą działalność gospodarczą, czy też nie - mogą skorzystać z mobilnego, kwalifikowanego podpisu jednorazowego mSzafir oferowanego przez KIR (Krajową Izbę Rozliczeniową). Aby kupić certyfikat e-podpisu, wystarczy właściwie tylko telefon lub komputer z dostępem do internetu; co więcej, wystarczy właściwie tylko kilka kliknięć, by móc całkowicie zdalnie podpisać wybrany dokument. Tym samym nawet jeśli ktoś wcześniej nigdy nie miał do czynienia z kwalifikowanym podpisem elektronicznym, to powinien sobie bez problemu poradzić.
Jak kupić kwalifikowany podpis jednorazowy mSzafir? Wystarczy wypełnić dane kontaktowe i dane klienta oraz zaakceptować regulamin usługi mSzafir. Po dokonaniu zakupu trzeba potwierdzić swoją tożsamość przez bankowość elektroniczną lub w aplikacji mObywatel (dla osób z e-dowodem, czyli wydanym po 04.03.2019 r.). Na koniec wystarczy wskazać plik w formacie PDF do 10 MB, opcjonalnie umiejscowić podpis, zatwierdzić i gotowe. Trzeba przy tym pamiętać, że certyfikat jednorazowy jest dostępny przez 15 minut od momentu jego wygenerowania - i po tym czasie nie można użyć go ponownie. Dlatego warto przygotować dokument wcześniej, przed zakupem certyfikatu. Cena jednorazowego podpisu kwalifikowanego mSzafir to 15 zł netto (18,45 zł brutto).
Zalety kwalifikowanego podpisu elektronicznego: wygoda to nie wszystko
Każdy chyba przyzna, że możliwość podpisania umowy (czy innego, dowolnego dokumentu) 100% online, bez drukowania, skanowania, czy konieczności wychodzenia z domu – jest wygodne. Wystarczy urządzenie z dostępem do internetu - warto jedynie zadbać o skorzystanie z zaufanej, sprawdzonej sieci. Zalet kwalifikowanego podpisu elektronicznego jest jednak więcej – działa wszędzie i o każdej porze. A zaoszczędzony czas ze stania w kolejkach, wymiany tonerów w drukarkach, czy szukania piszącego długopisu można poświęcić na to, co ważne – ludzi. Ponadto to bezpieczne rozwiązanie, ponieważ kryptograficzne szyfrowanie, gwarantuje autentyczność i integralność podpisanych dokumentów. Oprócz tego jednorazowy kwalifikowany podpis elektroniczny nie wymaga dodatkowego oprogramowania, ani specjalnych narzędzi.
Podsumowując, z perspektywy osób, które jedynie raz na jakiś czas potrzebują podpisać konkretny dokument, najlepszym i najtańszym rozwiązaniem będzie jednorazowy kwalifikowany e-podpis mSzafir. Jego koszt to praktycznie równowartość jednej kawy na mieście - dlatego jeśli nie ma pewności, jakiego rodzaju e-podpisu wymaga dany dokument, lepiej wybrać sprawdzone narzędzie. Nawet jeśli formalności nie możemy przeskoczyć, to z mSzafirem można je przyspieszyć
Artykuł powstał we współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową