Chcą coś zmienić w egzaminach dla lekarzy. Powód? Zdaje je za dużo osób

Edukacja Państwo Zdrowie Dołącz do dyskusji
Chcą coś zmienić w egzaminach dla lekarzy. Powód? Zdaje je za dużo osób

Lekarski Egzamin Końcowy (LEK) jest kluczowym elementem w procesie kształcenia lekarzy w Polsce, jednak jego aktualna forma wzbudza kontrowersje. Bardzo wysoka zdawalność – na poziomie 99 proc. – rodzi pytania, czy egzamin spełnia swoją rolę jako rzetelny test kompetencji przyszłych lekarzy.

Zarówno Naczelna Rada Lekarska, Ministerstwo Zdrowia, jak i Centrum Egzaminów Medycznych (CEM) zgadzają się co do konieczności wprowadzenia korekt. Istnieje przekonanie, że tak wysoka zdawalność może wskazywać na niedostateczny poziom trudności egzaminu, w wyniku czego spada jakość przygotowania zawodowego młodych lekarzy.

Lekarski Egzamin Końcowy to nie przelewki, jednak zadziwiająco mało osób ma z nim jakiekolwiek problemy

Zgodnie z ustawą o zawodzie lekarza i lekarza dentysty testy na każdy nowy termin LEK oraz Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Państwowego (LDEK) składają się w 30-procentach z nowych pytań, a pozostałe pochodzą z jawnej bazy. Baza na LEK i LDEK składa się łącznie z 6 tys. pytań.

Egzamin zawiera 200 pytań testowych, z kilkoma wariantami odpowiedzi, z których tylko jedna opcja jest prawidłowa. Zdawalność na poziomie 99 proc. (żeby zdać egzamin, trzeba udzielić 56 proc. poprawnych odpowiedzi) wynika w dużej mierze z dostępności puli pytań egzaminacyjnych. Dziś egzamin można zdać, opanowując wyłącznie łatwo dostępną bazę pytań, co według wielu ekspertów, w tym profesorów akademickich, podważa jego wartość jako rzeczywistego sprawdzianu wiedzy.

Reforma nie będzie łatwa, jednak jest konieczna dla bezpieczeństwa nas wszystkich

Egzamin nie tylko warunkuje uzyskanie prawa wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty, ale również służy jako miernik jakości kształcenia na uczelniach medycznych oraz jako kryterium w postępowaniu kwalifikacyjnym do specjalizacji. Eksperci zauważają, że reforma egzaminu nie będzie łatwa, lecz jest niezbędna. Jednym z wyzwań pozostaje określenie wskaźnika korygującego, który pozwoli porównać wyniki LEK-u w starej i nowej formule. Wskaźnik musi uwzględniać różnice w strukturze i poziomie trudności egzaminów, by zapewnić sprawiedliwą ocenę kompetencji.

Wyniki LEK-u są często analizowane w kontekście rankingu uczelni medycznych, co wpływa na postrzeganie prestiżu i jakości edukacji oferowanej przez te instytucje. Dodatkowo, wysokie wyniki egzaminacyjne mogą decydować o przyjęciu na najbardziej pożądane specjalizacje medyczne, co czyni LEK zasadniczym elementem kariery zawodowej młodych lekarzy. Ważna rola egzaminu determinuje konieczność utrzymania jego przejrzystości i rzetelności w celu umożliwienia bezsprzecznego uznania wyników sprawiedliwym odzwierciedleniem rzeczywistych kompetencji kandydatów.

Nowa formuła egzaminu mogłaby wejść w życie najwcześniej jesienią 2025 roku, a najpóźniej wiosną 2026.