Z kwartału na kwartał rośnie liczba użytkowników BLIK-a. Polski system płatności mobilnych w ostatnim kwartale zeszłego roku może się pochwalić przebiciem kolejnej bariery. Korzysta z niego już ponad 10 milionów osób, które wykonały 763 milinów transakcji w całym 2021 r.
Od dłuższego czasu liczba użytkowników BLIK-a z roku na rok rośnie o kilka milionów
Polski Standard Płatności, operator systemu płatności mobilnych BLIK, chwali się wynikami za ostatni kwartał roku 2021. BLIK nie tylko uzyskał ponad 70 proc. udziału w we wszystkich płatnościach e-commerce na polskim rynku. W tym przypadku szczególnie warte odnotowania jest to, że 5 proc. transakcji w ecommerce rozliczali globalni operatorzy płatności. Polacy coraz chętniej korzystają z tej formy zapłaty za zakupy także w zagranicznych sklepach internetowych.
BLIK przebił również barierę 10 milionów użytkowników. To zauważalny wzrost względem stanu z zeszłego roku. Warto przypomnieć, że w analogicznym okresie 2020 r. liczba użytkowników BLIK-a wynosiła 8,6 milionów osób.
Od października do grudnia 2021 r. użytkownicy BLIK-a wykonali 240 mln transakcji, z czego aż 160,9 mln stanowiły zakupy w e-commerce. Każdego dnia za pomocą tego systemu płatności realizowanych było średnio 2,6 mln transakcji. Najwięcej przypadło 26 listopada 2021 r., czyli w Black Friday. Przez cały zeszły rok wykonano ich łącznie 763 mln. Łączna wartość transakcji dokonywanych BLIK-iem wyniosła w poprzednim kwartale 32,6 mld zł. To o 70 proc. więcej, niż w analogicznym okresie roku 2020. Średnia wartość transakcji wyniosła 136 zł.
Wzrosła także liczba użytkowników BLIK-a korzystających z opcji przelewu na numer telefonu, którzy wykonali w ten sposób 39,55 mln transakcji. Daje to 16,5 proc. całej aktywności użytkowników BLIK-a. Ta konkretna opcja jest o tyle wygodna, że pozwala na błyskawiczne przelewy bez konieczności znajomości numeru rachunku bankowego odbiorcy.
Kolejnym coraz popularniejszym sposobem dokonywania płatności są te z użyciem tradycyjnych terminali. Zrealizowano 29,3 mln takich transakcji, czyli blisko 150 proc. więcej niż w czwartym kwartale 2020 roku. Polski Standard Płatności wiąże ten fakt z udostępnieniem przez sześć banków płatności zbliżeniowych BLIKIEM. Operator odnotował także zauważalny wzrost wypłat i wpłat z bankomatów dokonywanych przy użyciu BLIK-a.
Polski Standard Płatności chce, by BLIK z czasem stał się liderem płatności w ecommerce nie tylko w Polsce, ale także w całej Europie
Regularnie rosnąca liczba użytkowników BLIK-a pozwala zadać sobie pytanie o dalsze kierunki rozwoju tego systemu. Polski Standard Płatności dość jasno precyzuje, jakie ma ambicje. Warto wspomnieć, że w dużej mierze koncentrują się one wokół branży ecommerce. Dariusz Mazurkiewicz, prezes PSP, wyraża to wprost.
Chcemy, aby niemal każdy użytkownik bankowości mobilnej w Polsce korzystał w wygody sposób z BLIKA. Zdobywamy pozycje europejskiego lidera nowoczesnych płatności mobilnych, co daje nam solidne podstawy do międzynarodowej ekspansji. Naszą ambicją jest to, aby BLIK stał się w europejskim systemem płatności angażującym użytkowników europejskich aplikacji bankowych w świecie szeroko rozumianego ecommerce, contactless i P2P
Równocześnie przedstawiciele operatora wyrażają radość, że BLIK na koniec 2021 r. jest już dostępny jako opcja płatnicza wszędzie, w całym ecommerce. Szczególne nadzieje pokładają przy tym w uruchomieniu płatności zbliżeniowych BLIKIEM, które pozwalają na korzystnie z niego praktycznie na całym świecie. BLIK jest też dostępny we wszystkich aplikacjach banków, które oferują płatności mobilne.
Nie da się przy tym ukryć, że system jest już naprawdę dobrze rozpoznawalny w Polsce. Polski System Płatności nie zamierza w tej kwestii spoczywać na laurach. W systemie BLIK-a jest zarejestrowanych 21 milionów aplikacji bankowych. To wciąż mniej, niż wynosi liczba użytkowników BLIK-a w czwartym kwartale zeszłego roku. Nie sposób jednak nie zauważyć, że ci od czasu do czasu zmieniają po prostu telefony. Rzeczywisty rozstrzał może być w tym przypadku dużo niższy.