Kiedy może powstać nadpłata abonamentu RTV?
Poczta Polska lubi ścigać Polaków za brak płatności abonamentu RTV. Z kolei dla naszego społeczeństwa unikanie rejestracji odbiorników w celu omijania tej daniny jest niemal sportem narodowym. Istnieją takie przypadki kiedy role się odwracają i to już nie operator pocztowy ma prawo do upominania się o pieniądze. Do takich sytuacji dochodzi w momencie powstania nadpłaty z tytułu abonamentu.
W pierwszej kolejności warto wskazać, że jeżeli już Polacy decydują się na płacenie abonamentu RTV to raczej nie kiedy robią tego w cyklach miesięcznych. Takie rozliczenie jest po prostu nieopłacalne. Korzystniej jest zapłacić Poczcie za cały rok z góry, dzięki czemu abonent może liczyć na 10% zniżki. Życie pisze jednak różne scenariusze i wcale nie jest wykluczone, że przez rok sytuacja może ulec zmianie, a abonament nie będzie już należy za cały okres.
Do takich sytuacji zaliczyć należy przede wszystkim przeprowadzkę, a co za tym idzie wyrejestrowanie odbiornika. W grę może też wchodzić sprzedaż używanego telewizora, co również powinno zostać zgłoszone Poczcie Polskiej w postaci wypisania urządzenia z systemu. Wreszcie użytkownik nierzadko nabywa też w trakcie roku uprawnienie do zwolnienia z abonamentu RTV. Ten ostatni przypadek dotyczy zwłaszcza seniorów, którzy mogą liczyć na taki przywilej po osiągnięciu 75 roku życia.
Sprawdź polecane oferty
RRSO 21,36%
Otrzymanie zwrotu wcale nie jest takie proste
Przede wszystkim warto pamiętać, że operator pocztowy nie podejmie samodzielnie żadnego działania, które spowodowałoby zwrot pieniędzy abonentowi. Co więcej, Poczta Polska w żaden sposób nie ułatwia zadania. Na jej stronie nie sposób odnaleźć instrukcję postępowania w takich przypadkach, nie mówiąc już o wzoru wniosku w tym zakresie. Co więc powinien zrobić zainteresowany? To zależy od przyczyny powstania nadpłaty.
Jeżeli wynikła ona z błędu (na przykład podwójna płatność) wystarczy złożyć stosowny wniosek na piśmie, w którym wskazać należy: numer abonenta, imię, nazwisko, żądanie zwrotu, kwotę, przyczynę nadpłaty oraz sposób zwrotu. Najczęściej będzie to przelew, co implikuje konieczność umieszczenia na piśmie także numeru rachunku bankowego.
W sytuacji przeprowadzki, zmiany ilości odbiorników, czy zgonu abonenta w pierwszej kolejności niezbędne jest wyrejestrowanie telewizora bądź radia z systemu opłat. W przeciwnym razie nadpłata nigdy nie powstanie, gdyż wpłacone środki przejdą na kolejne miesiące. Dopiero po skutecznym wyrejestrowaniu możliwe jest wystąpienie o zwrot pozostałych na koncie abonenta środków.
Otrzymanie zwrotu od Poczty Polskiej wymaga też wykonania szeregu czynności dla osób, które zasadność swojego roszczenia wywodzą ze spełnienia ustawowych warunków do zwolnienia z opłat. Warto pamiętać, że uprawnienie przysługuje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dopełniono formalności w urzędzie pocztowym. Chodzi tu przede wszystkim o poinformowanie organu o zaistniej przesłance i przedstawienia stosownych dokumentów potwierdzających tę okoliczność. Dopiero to otwiera abonentowi drogę do wystąpienia o zwrot nadpłaty abonamentu RTV.