Większe odszkodowanie za opóźnienie pociągu. Podróżni zacierają ręce, PKP liczy straty

Codzienne dołącz do dyskusji (29) 11.10.2018
Większe odszkodowanie za opóźnienie pociągu. Podróżni zacierają ręce, PKP liczy straty

Udostępnij

Justyna Bieniek

Jeśli wszystko pójdzie dobrze, to Unia Europejska szykuje nam sporą niespodziankę – pasażerowie kolei będą mieli więcej praw. Jako podróżni zacieramy ręce, PKP zaczyna liczyć straty. Zmiany mają dotyczyć odszkodowań za opóźnienia pociągów. A chyba wszyscy wiemy, że punktualność nie jest mocną stroną PKP.

Większe odszkodowanie za opóźnienie pociągu

Założeniem pracującej nad zmianami przepisów komisji transportu w PE jest zrównanie praw pasażerów kolei i linii lotniczych. Najważniejsza zmiana ma dotyczyć właśnie opóźnienia pociągu. Zgodnie z projektem rekompensata ma zależeć od czasu spóźnienia. Od 60 do 90 min. wyniesie ona połowę ceny, od 90 do 120 minut spóźnienia wyniesie trzy czwarte ceny. Jeżeli pociąg spóźni się więcej niż 2 godziny, przewoźnik będzie zobowiązany do zwrotu całej kwoty biletu.

Obok wzmocnienia kwestii rekompensat, przewoźnicy będą odpowiedzialni za udogodnienia dla niepełnosprawnych, m.in. polegające na możliwości podróży z psem lub osobą towarzyszącą bez uprzedniego zgłoszenia z kilkudniowym wyprzedzeniem. Przewoźnik będzie musiał również tak zaplanować rozkład jazdy, aby możliwa była podróż łączona. W pociągach mają znaleźć się także obowiązkowe stojaki na rowery oraz wydzielone strefy dla podróżnych.

Jak obecnie wygląda reklamacja opóźnionego pociągu

Rekompensata za opóźnienia to zdecydowanie najważniejsza i najbardziej potrzebna zmiana w planowanych nowelizacjach. Obecnie, zgodnie z polskimi przepisami, w razie opóźnienia pociągu wynoszącego więcej niż 60 min., podróżnym przysługuje zwrot kosztów biletu za odcinek trasy, które nie zostały zrealizowane lub zwrot całej kwoty, jeżeli dalsza podróż ze względu na opóźnienie jest bezcelowa. Przewoźnik musi również zapewnić transport do miejsca wyjazdu. Podróżny może również kontynuować podróż inną trasą u tego samego przewoźnika. Jeżeli opóźnienie wynosi więcej niż 60 minut, może on kontynuować podróż u dowolnego przewoźnika. Oczywiście, jeśli pozwala na to wewnętrzna umowa pomiędzy nimi.

Najbardziej korzystnie, przedstawia się sytuacja podróżnych przejazdu pociągami kategorii Ekspress InterCity. Podróżnym przysługuje odszkodowanie za opóźniony pociąg wynoszące 25 proc. ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut oraz 50 proc. ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej.

Oczywiście wszystkie te prawa są wyłączone, jeżeli podróżni o opóźnieniu zostali poinformowani przed zakupem biletu.