Jeśli sprzedajesz coś, co tylko przypomina Gucci, Pradę lub Louis Vuitton, to lepiej uważaj. Możesz mieć spore problemy

Biznes Zakupy Dołącz do dyskusji
Jeśli sprzedajesz coś, co tylko przypomina Gucci, Pradę lub Louis Vuitton, to lepiej uważaj. Możesz mieć spore problemy

Wiele osób marzy o posiadaniu markowych produktów i jest skłonnych włożyć wiele wysiłku, aby to osiągnąć. Niektórzy rezygnują z pogoni za oryginałem i zadowalają się podróbkami. A dopóki znajdują się klienci na podrobiony towar, dopóty rynek ten będzie istniał. Co grozi za sprzedaż podróbek?

Zakup podrobionych produktów przyczynia się do utraty przychodów pierwotnego producenta i może zaszkodzić reputacji firmy i rynkowi, powodując odpływ klientów od uczciwego przedsiębiorcy. W celu zabezpieczenia interesów producentów oryginalnych towarów przewidziano kary dla osób podrabiających produkty.

Czym jest podróbka towaru?

Podróbka to nic innego jak rzecz stworzona w celu naśladowania produktu wybranej marki. Jest podobna do oryginału, jednak w rzeczywistości raczej mu nie dorównuje ani pod względem jakości, ani funkcjonalności. Wachlarz produktów, które można podrobić, jest bardzo szeroki i rozciąga się od odzieży po podróbki komponentów elektronicznych. Walka z tym procederem to jedno z podstawowych zadań służb. Niestety nie jest łatwo, ponieważ oszuści często dobrze się maskują.

Jak zidentyfikować podróbkę towaru?

Podróbki nie zawsze jest łatwo rozpoznać, ponieważ wiele z nich bardzo dobrze odwzorowuje oryginał. Jednak kilka elementów powinno wzbudzić naszą czujność. Najbardziej oczywistym jest cena – znacznie niższa niż w przypadku oryginału. Podróbka jest wykonana z tańszych materiałów i często ma wady jakościowe, na przykład słabe szwy.

Autentyczne produkty są opatrzone oryginalnymi etykietami. Jeżeli produkt pochodzi z nieznanego lub wątpliwego źródła i nie jest solidnie opieczętowany, prawdopodobnie jest podróbką. W razie wątpliwości co do pochodzenia produktu należy skonsultować się ze specjalistą w celu potwierdzenia bądź wykluczenia prawdziwości towaru.

Sprzedawanie podrobionych rzeczy może skończyć się więzieniem

Należy pamiętać, że zgodnie z art.  305 1. Prawa własności przemysłowej „kto, w celu wprowadzenia do obrotu, oznacza towary podrobionym znakiem towarowym, w tym podrobionym znakiem towarowym Unii Europejskiej, zarejestrowanym znakiem towarowym lub znakiem towarowym Unii Europejskiej, którego nie ma prawa używać, lub dokonuje obrotu towarami oznaczonymi takimi znakami, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2”.

Jeśli czyn jest mniejszej wagi, sprawca podlega grzywnie. Z kolei w przypadku, gdy sprawca uczynił sobie z popełnienia przestępstwa określonego w ust. 1 stałe źródło dochodu albo dopuszcza się tego przestępstwa w stosunku do towaru o znacznej wartości, kara jest bardziej dotkliwa. Wynosi od 6 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności.