Jeszcze do niedawna polskie dzieci marzyły o zostaniu strażakami, aktorami, piosenkarzami czy lekarzami. Dziś marzą o tym, by w przyszłości prowadzić własny biznes – choćby poboczny. Tylko 11 proc. badanych w wieku 8-14 lat wybrałoby pracę na etat. Takie wyniki badań mogą zaskakiwać – zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, z iloma problemami zmagają się na co dzień polscy przedsiębiorcy.
Ponad 80 proc. badanych dzieci chce być w przyszłości przedsiębiorcami
Z raportu opublikowanego przez Visa wynika, że aż 81 proc. badanych dzieci w wieku 8-14 lat chce mieć w przyszłości małą, własną firmę lub poboczny biznes. 11 proc. wybrałoby z kolei pracę na etat. Tymczasem obecnie w Polsce aż ponad 71 proc. ubezpieczonych to właśnie pracownicy na etacie.
Co zatem inspiruje polskie dzieci do zostania przedsiębiorcami? Można się spodziewać, że influencerzy – zarówno ci działający na YouTube, jak i TikToku czy Instagramie. W raporcie zaznaczono zresztą, że to właśnie media społecznościowe i twórcy w największym stopniu pobudzają wyobraźnię młodych osób (przyznało to 54 proc. badanych). Niewykluczone zatem, ze młode pokolenie nie tyle chce prowadzić życie przeciętnego polskiego przedsiębiorcy, co właśnie influencera – a większość z nich (przynajmniej tych, którzy faktycznie zarabiają na swojej działalności) prowadzi własne firmy.
„Konwencjonalne” źródła inspiracji są przy tym znacznie mniej popularne; na przykład rozmowa ze znajomymi inspiruje 35 proc. badanych, a rysowanie czy pisanie – 36 proc. (można było zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź).
Z kolei jeśli chodzi o to, jakie innowacje – zdaniem badanych – najbardziej przydadzą im się w przyszłości, to młodzi stawiali na urządzenia tłumaczące języki i zwalczające choroby, a także roboty i maszyny wykrywające oszustwa. Jest to o tyle ciekawe, że badani całkiem trafnie zdiagnozowali problemy, z jakimi obecnie zmagają się np. ich rodzice czy dziadkowie; najwyraźniej zatem zdają sobie sprawę, że w dorosłym życiu również mogą borykać się z podobnymi kłopotami.
65 proc. badanych zarobiło już w zeszłym roku pieniądze
Jeszcze ciekawsze może być jednak to, że młodzi Polacy – mimo że często jeszcze nie ukończyli podstawówki – już zarabiają. Z raportu wynika, że aż 65 proc. badanych osób w wieku 8-14 lat zarobiło w zeszłym roku pieniądze. W większości, co dość łatwo przewidzieć, były to środki „zarobione” dzięki wykonywaniu domowych obowiązków (m.in. dla rodziców, choć nie tylko). Część jednak zarobiła własne pieniądze dzięki sprzedaży rzeczy w internecie.
Wszystko wskazuje zatem na to, że młode pokolenie Polaków jest całkiem przedsiębiorcze. Można się jedynie obawiać, że po wejściu w dorosłość ich zapał do prowadzenia własnego biznesu zostanie mocno ostudzony.