Moją uwagę zwróciły komentarze pod naszymi artykułami dotyczącymi Pracowniczych Planów Kapitałowych. Otóż trochę już w internecie siedzę i nie wyglądało mi to jak żadne wypowiedzi internautów w historii.
Musicie bowiem wiedzieć, że człowiek w internecie stara się unikać chwalenia, a jeśli już musi to robić to przychodzi mu to z ogromnym trudnem. „No nie jest pan takim ostatnim mugolem, panie Jakubie” wykrztusił kiedyś stały czytelnik, pod moim najlepszym artykułem w życiu.
Pracownicze Plany Kapitałowe tak dobre, że chwalą się same
Co do tego, że Pracownicze Plany Kapitałowe są odpłatnie zachwalane w komentarzach w internecie, nie mam najmniejszych złudzeń. Zastanawiam się jednak kto stoi za taką inicjatywą. Kiedyś banki połączyły siły i stworzyły BLIK-a, jeden z fajniejszych współcześnie systemów płatności. Może PPK zjednoczyły branżę ubezpieczeniową, która buduje sobie rynek ponad podziałami?
A może festiwal komplementów zachwalających Pracownicze Plany Kapitałowe sięga jeszcze wyżej i to sam rząd inwestuje w dobrą opinię dla swojego koronnego pomysłu? Napisałem kiedyś artykuł pt. „Marketing szeptany a prawo„. Tego typu reklama, powszechnie spotykana na forach internetowych, ale i w komentarzach na rozmaitych portalach, blogach i serwisach, jest oczywiście nielegalna. Nie jestem jednak pewien czy wychwalanie rządowych inicjatyw można na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji uznać za czyn nieuczciwej konkurencji i domagać się interwencji UOKiK-u.
Z pewną dozą pewności można natomiast stwierdzić, że ktoś zatrudnił agencję marketingu szeptanego, ponieważ spora część publikowanych w ten sposób komentarzy w swoich archiwach wychwala też inne instytucje. Na przykład jeden z użytkowników ma tylko kilka komentarzy, w których specjalizuje się w doradzaniu komód do sypialni, ośrodku leczenia uzależnień Medox, Medicover, samochody elektryczne oraz PPK. Zapętlić.
Marketing szeptany PPK
Poczytałem archiwalne teksty na Bezprawniku, których przedmiotem są Pracownicze Plany Kapitałowe i zauważyłem, że obok wielu z nich pojawiają się nowe komentarze, znacząco bardziej aktualne od dat publikacji tekstów. Na przykład:
Rzuciłem też okiem do jednego z konkurencyjnych serwisów o prawie, który nie korzysta w komentarzach z wtyczki Disqus, tylko z modułu Facebooka. To samo. Peany na cześć PPK wygłaszane przez konta, które nie mają żadnej wiarygodnej historii na Facebooku, zdjęcie profilowe sprzed kilkunastu dni i brak jakichkolwiek interakcji przy nim. Spam.
Pracownicze Plany Kapitałowe 2019
Pracownicze Plany Kapitałowe zaczną obowiązywać już od lipca 2019. Ogólne założenia PPK omawia w osobnym artykule Joanna Buchwałd-Musińska. Pracownicze Plany Kapitałowe bazują na środkach zgromadzonych od pracownika, pracodawcy oraz od państwa. Prognozowaną wysokość emerytury, a także wartość środków pobieranych co miesiąc z konta, obliczy kalkulator PPK.
Czy pomysł jest dobry, na tę chwilę trudno jednoznacznie ocenić. Natomiast z całą pewnością prawdziwa cnota krytyki się nie boi i nie potrzebuje tłumów opłacanych naganiaczy w komentarzach. Mam bardzo duże wątpliwości czy tego typu marketing szeptany może stanowić podstawę interwencji UOKiK-u, ale przecież każde z tych kont masowo reklamuje też inne firmy. Z doświadczenia wiem jednak, że ta forma reklamy nie stanowi dla urzędu żadnego problemu. Jest nielegalna, ale i trudna do udowodnienia, więc się z nią nie walczy.