Wczoraj wieczorem miałem okazję wystąpić w Polsat News w krótkiej dyskusji na temat opłaty reprograficznej.
Jako prawnik zainteresowany problematyką między innymi prawa autorskiego kilkukrotnie krytycznie wypowiadałem się na temat zmian dokonywanych w prawie autorskim na szczeblu europejskim, a w konsekwencji polskim. Szczególnie polecam mój nadal aktualny tekst Maria (Marysia) Sadowska tłumaczy mi swoje (i innych artystów) stanowisko ws. „ACTA 2”. Tyle, że to nadal ma mało wspólnego z ich problemami.
W Polsat News o opłacie reprograficznej
Krytycznie podchodzę również do tematu związanego z opłatą reprograficzną, co – korzystając z faktu, iż temat wchodzi w zapewne decydującą fazę – omówię raz jeszcze na łamach Bezprawnika w nadchodzących tygodniach. W międzyczasie zapraszam jednak do obejrzenia mojego wystąpienia w programie Punkt Widzenia na antenie Polsat News, którego gospodarzem był redaktor Wojciech Dąbrowski. Wraz z Grzegorzem Cydejko z m.in. Repropolu rozmawialiśmy właśnie o zasadności opłaty reprograficznej oraz tym jak rząd postanowił zrobić sobie z niej fundusz emerytalny dla ulubionych artystów ministra. Poniżej krótki fragment z tego spotkania, natomiast całą rozmowę można obejrzeć na kanale Polsat News – pod tym adresem (od 51:10).
https://twitter.com/jakubkralka/status/1544761889019904004
Na Giełdzie Papierów Wartościowych o NFT i kulturze cyfrowej
Dzień wcześniej miałem też okazję uczestniczyć w debacie poświęconej monetyzacji kultury w cyfrowym świecie, która odbyła się na łamach Giełdy Papierów Wartościowych. Debatę poprowadził dziennikarz Spider’s Web – Jakub Wątor, a moimi współrozmówcami byli Tadeusz Chełkowski – założyciel Patronite’a i Kamil Śliwiński – twórca projektu Polish Masters of Art. Debata rozpoczyna się w 2:25:10.
W rozmowie wyrażam swoją opinię na temat tego jak różni hochsztaplerzy zawłaszczyli dziś w debacie publicznej format NFT i przy okazji udzielam odpowiedzi na pytanie, czy Bezprawnik pojawi się na łamach Patronite.
Warto jednocześnie wysłuchać również wcześniejszych wystąpień i panelu dyskusyjnego, w którym nie uczestniczyłem, a który w bardzo interesujący sposób odnosi się do tematu opłaty reprograficznej.