Część osób unika kontaktu z urzędnikami tak mocno, jak to tylko możliwe. Kiedy przychodzi do nich pismo z urzędu, próbują ignorować to, co się dzieje (oczywiście bezskutecznie na dłuższą metę). Niektórzy jednak woleliby dowiedzieć się jak najszybciej, że urząd ma do nich jakąś sprawę. Takie osoby powinien ucieszyć fakt, że już wkrótce urzędnik, zamiast wysyłać pismo, będzie mógł po prostu do nich zadzwonić.
Rejestr Danych Kontaktowych. Możesz podać swoje aktualne dane, a urzędnik zadzwoni zamiast wysyłać pismo
22 grudnia wystartował Rejestr Danych Kontaktowych. Ta wiadomość powinna zainteresować właściwie każdego, bo każdy obywatel może otrzymać pismo urzędowe. A zamiast pisma, może wolałby jednak szybszą i efektywniejszą metodę komunikacji.
Jaki jest właściwie cel powstania nowego rejestru? Jak deklaruje Ministerstwo Cyfryzacji, które odpowiada za projekt, rejestr ma usprawnić komunikację na linii administracja publiczna-obywatel. Ma to być możliwe dzięki przekazywaniu przez obywateli aktualnych danych – m.in. numeru telefonu i adresu e-mail.
Co istotne, nikt jednak nie ma zamiaru zmuszać obywateli, by przekazywali swoje dane do rejestru. Jest to całkowicie dobrowolne i bezpłatne. Taki ruch może się jednak opłacić, ponieważ dzięki temu urzędnicy zyskają nowe narzędzia, które faktycznie mogą pomóc w usprawnieniu komunikacji z obywatelami. W praktyce np. zamiast wysyłania pisma możliwe będzie wykonanie telefonu do danego obywatela. Wcześniej przepisy pozwalały dzwonić urzędnikom jedynie w takich sprawach, do jakich numer telefonu został bezpośrednio podany (np. przy okazji składania wniosku itd.). Oczywiście czasami wysłanie pisma i tak będzie konieczne, jednak przynajmniej część spraw będzie można załatwić przez telefon lub Internet.
Jak twierdzi MC, Rejestr Danych Kontaktowych ma być kolejnym krokiem na drodze do realizacji nadrzędnego celu – czyli ograniczenia do absolutnego minimum konieczności stawiania się obywateli w urzędach. Resort nie ukrywa zresztą, że byłoby to korzystne nie tylko dla samych obywateli, ale także i dla urzędów, które mogłyby zwyczajnie sporo zaoszczędzić, dzwoniąc, wysyłając SMS-y czy e-maile zamiast pism.
Urzędnik przypomni ci o ważnych terminach
Rejestr Danych Kontaktowych ma mieć jeszcze jedną zaletę. Dzięki niemu urzędnik będzie mógł przypominać obywatelowi o ważnych terminach, takich jak np. kończący się termin ważności dowodu osobistego czy paszportu. Urzędnik poinformuje też o ewentualnych świadczeniach, jakie przysługują obywatelowi.
Ministerstwo Cyfryzacji zapewnia, że dane obywateli będą w RDK bezpieczne. Dodatkowo na adres e-mail nie będą przekazywane żadne oficjalne dokumenty – rejestr ma służyć jedynie do informowania o sprawach administracyjnych. Do danych zgromadzonych w rejestrze będą mieć dostęp wyłącznie uprawnieni urzędnicy.
Aby przekazać dane do RDK, można skorzystać z elektronicznej usługi „Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych”. Trzeba mieć jednak profil zaufany.
Dane do rejestru można również przekazać wypełniając odpowiedni wniosek we właściwym urzędzie gminy.