- Home -
- Biznes -
- Ketonalu nie należy zażywać podczas prowadzenia samochodu. Dziwny więc to był pomysł, by promowała go kierowczyni TIR-a
W ostatnim posiedzeniu, Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy działający przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, podjął decyzję o odrzuceniu skargi skierowanej przeciwko Sandoz Polska sp. z o.o., dotyczącej reklamy leku Ketonal Active. Skarga, złożona przez konsumenta, sugerowała nieodpowiedzialne przedstawienie użycia leku przez kierowcę.

Skarga dotyczyła reklamy na platformie YouTube, w której młoda kobieta, kierowczyni ciężarówki, opowiada o swojej pracy, podkreślając, że ból nie może jej rozpraszać i dlaczego to zawsze ma przy sobie Ketonal Active. Skarżący twierdził, że reklama sugeruje możliwość zażywania leku podczas prowadzenia pojazdu, co jest nieetyczne ze względu na możliwe skutki uboczne leku, takie jak senność czy zawroty głowy.
Sandoz Polska sp. z o.o. w odpowiedzi zaznaczyła, że reklama nie jest emitowana od końca 2022 roku i była już przedmiotem skargi w 2021 roku. Firma podkreśliła, że reklama nie ukazuje zażywania leku podczas jazdy, a jedynie wskazuje na to, że lek jest „pod ręką” w razie potrzeby. Dodatkowo wskazano, że ketoprofen, substancja aktywna Ketonal Active, ma niewielki wpływ na zdolność prowadzenia pojazdów.
Reklama Ketonalu etyczna, ale czy fortunna?
Komisja Etyki Reklamy, po dokładnej analizie, stwierdziła, że reklama nie narusza zasad etyki. Zauważono, że reklama nie sugeruje jednoczesnego spożywania leku i prowadzenia pojazdu. Komisja podkreśliła, że posiadanie leku „pod ręką” nie jest równoznaczne z jego zażywaniem w trakcie prowadzenia pojazdu. Prawdę powiedziawszy do mnie ta interpretacja nie przemawia. Jeśli kierowczynie TIR-a mówi, że ból głowy dokucza jej w pracy, a Ketonal jej pomaga, to raczej nie w wyeliminowaniu problemów związanych z tankowaniem paliwa na postojach...
Decyzja KER wpisuje się w szereg skarg dotyczących produktów farmaceutycznych oraz odpowiedzialnego i rzetelnego przekazywania informacji o lekach, przy jednoczesnym zwracaniu uwagi na potencjalne skutki uboczne i odpowiedzialne ich stosowanie. Wskazuje również na to, że przekazy reklamowe powinny być oceniane w kontekście całościowego przekazu, a nie jedynie na podstawie wyizolowanych fragmentów.
Ostateczna decyzja o odrzuceniu skargi stanowi potwierdzenie, że reklama Ketonal Active została mimo wszystko uznana za zgodną z zasadami etyki reklamy, przy jednoczesnym zwróceniu uwagi na konieczność zachowania szczególnej staranności przy reklamowaniu leków.
zobacz więcej:
01.07.2025 21:10, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 15:55, Justyna Bieniek
01.07.2025 15:13, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:47, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:00, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 11:38, Mateusz Krakowski
01.07.2025 10:47, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:58, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
01.07.2025 8:37, Rafał Chabasiński
01.07.2025 7:52, Aleksandra Smusz
01.07.2025 6:56, Rafał Chabasiński
30.06.2025 20:19, Rafał Chabasiński
30.06.2025 16:17, Rafał Chabasiński
30.06.2025 15:12, Katarzyna Zuba
30.06.2025 13:30, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 12:55, Mateusz Krakowski
30.06.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 10:57, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 10:51, Rafał Chabasiński
30.06.2025 10:12, Katarzyna Zuba
30.06.2025 9:17, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 8:30, Rafał Chabasiński
30.06.2025 8:07, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 7:02, Aleksandra Smusz