Kolejnym piwem, które trafiło przed oblicze Komisji Etyki Reklamy jest – po EB – piwo Warka. Skarżący zarzucał producentowi znieważenie barw narodowych.
Nie wierzę, że wśród czytelników Bezprawnika jest ktoś, kto nie kojarzy reklamy Planeta Warka, w której koneserzy trunku wyrażają poparcie dla selekcjonera Adama Nawałki i naszej reprezentacji narodowej. A jeśli ktoś taki jest, to szczęśliwy z niego unikat, bo przy telewizyjnym natężeniu Warki, Kamil Bednarek to… małe piwo.
Czy producent Warki będzie musiał wypić piwo, którego sam nawarzył?
W reklamach piwa pojawia się bardzo dużo kibiców śpiewających swoją autorską piosenkę o biało-czerwonych oraz biegających w kolorach naszej reprezentacji. Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła w związku z tym skarga o następującej treści:
reklama piwa Warka, z hasłem «biało-czerwoni» Art 28 ustęp 4 Konstytucji RP – Godło, barwy i hymn RP podlegają ochronie prawnej. Reklama piwa z użyciem barw narodowych ? Gdzie szacunek dla tego, o co walczyli nasi przodkowie ! Żeby browar wykorzystywał to, z czego Polacy mają być dumni, do reklamy piwa ? To już przekracza wszelkie granice dobrego smaku ! Jeszcze w dobie, kiedy nadużywanie alkoholu jest w Polsce problemem, kiedy odsetek popełnianych przestępstw pod wpływem alkoholu drastycznie rośnie, kiedy rośnie liczba rodzinnych dramatów z powodu nadużywania alkoholu, to browar wykorzystuje barwy narodowe do reklamy piwa ? Nasza Konstytucja chroni nasze dobra narodowe i ja, jako Polka jestem zażenowana, że pozwala się na takie ich wykorzystywanie. Wierzę, że Państwo na tą reklamę zareagują w odpowiedni sposób.” – pisownia oryginalna
Zespół Orzekający wziął pod uwagę stanowisko Grupy Żywiec S.A. odpowiedzialnej za produkcję piwa Warka, która wskazała, że każdy ma prawo używać barw RP, jeśli robi się to z poszanowaniem tego symbolu, zaś reklama ukazuje kibiców przygotowujących się do startu mundialu, zaś sama Warka ma bardzo silne tradycje kibicowskie.
Komisja Etyki Reklamy nie miała innego wyjścia jak – znowu – uznać skargę za nieuzasadnioną, gdyż reklama prowadzona przez producenta piwa jest jak najbardziej etyczna.
Problem barw narodowych w kontekście kibicowskim szczegółowo omawialiśmy na Bezprawniku przy okazji publikacji na temat celebrytek znanych szerszej opinii jako Siostry Godlewskie.
Pierwszy przypadek to oczywiście same siostry Godlewskie pomalowane na biało-czerwono. Nie używają one, oczywiście, barw w układzie przewidzianym przez ustawę. Jest to raczej tak zwana „stylizacja artystyczna”, dopuszczalna skądinąd, zgodnie z art. 16 ust. 2, dla przedmiotów przeznaczonych do obrotu handlowego. Wbrew pozorom, ten przepis ma tutaj bardzo istotne znaczenie. Drugi przypadek wykorzystania biało-czerwonych barw w teledysku to, oczywiście, pojawiająca się w nim flaga.
Więcej na ten temat w artykule Rafała Chabasińskiego.