Reklama piwa Warka „Biało-czerwoni” przed Komisją Etyki Reklamy z zarzutem znieważenia barw narodowych

Zakupy dołącz do dyskusji (48) 18.06.2018
Reklama piwa Warka „Biało-czerwoni” przed Komisją Etyki Reklamy z zarzutem znieważenia barw narodowych

Maja Werner

Kolejnym piwem, które trafiło przed oblicze Komisji Etyki Reklamy jest – po EB – piwo Warka. Skarżący zarzucał producentowi znieważenie barw narodowych. 

Nie wierzę, że wśród czytelników Bezprawnika jest ktoś, kto nie kojarzy reklamy Planeta Warka, w której koneserzy trunku wyrażają poparcie dla selekcjonera Adama Nawałki i naszej reprezentacji narodowej. A jeśli ktoś taki jest, to szczęśliwy z niego unikat, bo przy telewizyjnym natężeniu Warki, Kamil Bednarek to… małe piwo.

Czy producent Warki będzie musiał wypić piwo, którego sam nawarzył?

W reklamach piwa pojawia się bardzo dużo kibiców śpiewających swoją autorską piosenkę o biało-czerwonych oraz biegających w kolorach naszej reprezentacji. Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła w związku z tym skarga o następującej treści:

reklama piwa Warka, z hasłem «biało-czerwoni» Art 28 ustęp 4 Konstytucji RP – Godło, barwy i hymn RP podlegają ochronie prawnej. Reklama piwa z użyciem barw narodowych ? Gdzie szacunek dla tego, o co walczyli nasi przodkowie ! Żeby browar wykorzystywał to, z czego Polacy mają być dumni, do reklamy piwa ? To już przekracza wszelkie granice dobrego smaku ! Jeszcze w dobie, kiedy nadużywanie alkoholu jest w Polsce problemem, kiedy odsetek popełnianych przestępstw pod wpływem alkoholu drastycznie rośnie, kiedy rośnie liczba rodzinnych dramatów z powodu nadużywania alkoholu, to browar wykorzystuje barwy narodowe do reklamy piwa ? Nasza Konstytucja chroni nasze dobra narodowe i ja, jako Polka jestem zażenowana, że pozwala się na takie ich wykorzystywanie. Wierzę, że Państwo na tą reklamę zareagują w odpowiedni sposób.” – pisownia oryginalna

Zespół Orzekający wziął pod uwagę stanowisko Grupy Żywiec S.A. odpowiedzialnej za produkcję piwa Warka, która wskazała, że każdy ma prawo używać barw RP, jeśli robi się to z poszanowaniem tego symbolu, zaś reklama ukazuje kibiców przygotowujących się do startu mundialu, zaś sama Warka ma bardzo silne tradycje kibicowskie.

Komisja Etyki Reklamy nie miała innego wyjścia jak – znowu – uznać skargę za nieuzasadnioną, gdyż reklama prowadzona przez producenta piwa jest jak najbardziej etyczna.

Problem barw narodowych w kontekście kibicowskim szczegółowo omawialiśmy na Bezprawniku przy okazji publikacji na temat celebrytek znanych szerszej opinii jako Siostry Godlewskie.

Pierwszy przypadek to oczywiście same siostry Godlewskie pomalowane na biało-czerwono. Nie używają one, oczywiście, barw w układzie przewidzianym przez ustawę. Jest to raczej tak zwana „stylizacja artystyczna”, dopuszczalna skądinąd, zgodnie z art. 16 ust. 2, dla przedmiotów przeznaczonych do obrotu handlowego. Wbrew pozorom, ten przepis ma tutaj bardzo istotne znaczenie. Drugi przypadek wykorzystania biało-czerwonych barw w teledysku to, oczywiście, pojawiająca się w nim flaga.

Więcej na ten temat w artykule Rafała Chabasińskiego.

48 odpowiedzi na “Reklama piwa Warka „Biało-czerwoni” przed Komisją Etyki Reklamy z zarzutem znieważenia barw narodowych”

    • No właśnie nie mają dlatego zawracają dupę. A jak ktoś złoży poważną skargę to musi czekać aż te wszystkie duperelowate zostaną rozstrzygnięte.

  1. Z chęcią zapoznałbym się ze źródłem tych informacji dotyczących drastycznego wzrostu przestępstw pod wpływem alkoholu lub rodzinnych dramatów.

  2. Polskie symbole narodowe nic nie znaczą, dla bardzo dużej części społeczeństwa. Reklamy, bazgranie po flagach czy traktowanie jej jak szmaty (sławetne odsłonięcie pomnika). Dlaczego piszę o bardzo dużej części społeczeństwa? Z uwagi na brak reakcji. Starzy czy młodzi, to bez różnicy.

  3. Kilka myśli, luźno związanych z tematem.

    1. Barwy narodowe podlegają ochronie, ale zdaje się że nie są zdefiniowane w niczym, czego używa normalny projektant (RAL, CMYK, Pantone, RGB). Jest jakiś system CIELUV, który po konwersji do innego zamienia kolor biały na szary. Czyli ktoś myśli, że używa barw państwowych, a używa innych, ktoś sobie znieważa barwy narodowe i nawet o tym nie wie. Te flagi co stoją za prezydentem lub premierem, to owszem-ładne, ale niekoniecznie zgodne z ustawą. Polska w pigułce.

    2. Pochodną tego jest ogólna niewiedza odnośnie symboli narodowych. To, co z reguły jest używane przez kibiców, to z reguły jakaś tam wariacja na temat flagi marynarki wojennej (godło na białym pasie). Analogiczny burdel jest w oznakowaniach jednostek samorządu terytorialnego, ministerstw itd. – każdy ma „logo” jakie chce, często w ogóle nie związane z symbolami państwowymi, a szczytem wszystkiego jest logo dawnych Wojskowych Służb Informacyjnych https://uploads.disquscdn.com/images/1f788d5237b55c99b1d17d87241b358b63590ebb5c6ccecd2bb1e1222c668687.png

    Jak instytucja państwowa w taki sposób podchodzi(ła) do tematu, to ja bym był ostatni do czepiania się Nergala czy Warki.

    3. Kompletnym bezsensem jest w związku z powyższym spinanie się o obrazę symboli narodowych, skoro ani nie wiadomo dokładnie jak one wyglądają, ani też same służby państwowe nie świecą tu przykładem. Jak Ministerstwo Sportu nie umie, to czego wymagać od jakiegoś randomowego kibica Siarki Tarnobrzeg. I dziwi mnie trochę, że w Anglii czy Skandynawii, gdzie flaga jest w każdym niemal domu, każdy zna ją na pamięć i wie jakie odcienie kolorystyczne są tymi oficjalnymi – tam nikogo nie boli, że ktoś sobie taką kompozycję wykorzysta do produkcji T-shirtów, majtek, cukierniczek, skarpetek czy czegokolwiek innego. Polaków natomiast obraża wszystko.

    4. Na takim tle bezguścia, niedopowiedzeń (flaga ma nawet swoje święto, choć nikt nie ustalił, jak ona dokładnie wygląda!) i tandety, to akurat „szarganie” symboli przez Warkę jest estetycznie o wiele bardziej smaczne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *