- Home -
- Na wesoło -
- Skarga na Kaufland: market zawłaszcza wizerunek św. Mikołaja i nie sprzedaje takich worków na prezenty jak on
Czasem lubię zajrzeć na stronę Komisji Etyki Reklamy. Głównie – nie ukrywam – w celach rozrywkowych. Kiedy przeczytam wątpliwości, skargi i żale, jakie obywatele kierują do instytucji, niemal zawsze poprawia mi się humor. Tym razem ktoś postanowił zgłosić, że jego zdaniem jeden z marketów zawłaszcza wizerunek św. Mikołaja. Skarga na Kaufland to kolejny wyraz konsumenckiego niezadowolenia.

Skarga na Kaufland – bo zawłaszczył wizerunek św. Mikołaja
Jak to bywa przed świętami Bożego Narodzenia, sklepy prześcigają się w pomysłach na wyjątkowe spoty reklamowe, billboardy, gazetki i wszelkie formy reklamy, które mogłyby przyciągnąć klientów. Marki często sięgają po motyw św. Mikołaja – wprawdzie chyba bardziej z przyzwyczajenia niż dlatego, że to faktycznie działa, ale jednak. Komuś jednak wybitnie nie spodobała się kreacja reklamowa sklepu Kaufland. Skarżącego szczególnie zbulwersował fakt, że sklep miał czelność nazwać się w reklamie „oficjalnym sklepem św. Mikołaja”. Ale zbulwersowało go nie tylko to i dlatego widocznie stwierdził, że skarga na Kaufland to doskonały pomysł.
Reklama przestawia Św. Mikołaja robiącego zakupy. Na koniec lektor mówi «Kaufland oficjalny sklep świętego Mikołaja».
Reklama zawłaszcza sobie wizerunek świętego Mikołaja. Nie wiem na jakiej podstawie marketingowcy Kauflanda twierdzą że jest to oficjalny sklep św. Mikołaja.
Co więcej produktów przedstawionych w załącznikach 2 i 3 nie można kupić w Kauflandzie. Nie znalazłem w sklepie ani Santa Claus Action Figure, Santa Claus Perfume ani Santa Claus Milk Chockolate.
Na reklamie jest ukazana również tablica rejestracyjna jakiej się nie używa w Polsce. Kasjerka zaprezentowana na reklamie ma zupełnie inny strój niż kasjerki w Kauflandzie. Kaufland nie sprzedaje również takich worków do jakich zakupy pakował św. Mikołaj.
Nie było czekoladki
Wydaje się, że skarga powstała głównie na skutek tego, że klient nie mógł kupić niektórych produktów. Argumenty o zawłaszczeniu wizerunku św. Mikołaja przez sklep, żalenie się na brak takich samych worków jakie ma Mikołaj (?) czy zwrócenie uwagi na inne tablice rejestracyjne przywodzą na myśl raczej próbę sztucznego wydłużenia skargi. A tymczasem ktoś po prostu zirytował się, że nie mógł kupić świątecznej czekoladki. I już.
Jak łatwo się domyślić, KER oddaliła skargę. A musi oddalać sporo - a to skarga na Lidla, a to na wampira z Oreo...
16.07.2025 10:39, Edyta Wara-Wąsowska
16.07.2025 9:49, Mateusz Krakowski
16.07.2025 9:05, Edyta Wara-Wąsowska
16.07.2025 8:35, Edyta Wara-Wąsowska
16.07.2025 7:55, Mariusz Lewandowski
16.07.2025 6:57, Igor Czabaj
16.07.2025 5:33, Mariusz Lewandowski
15.07.2025 13:40, Mariusz Lewandowski
15.07.2025 13:20, Mariusz Lewandowski
15.07.2025 13:05, Mariusz Lewandowski
15.07.2025 12:53, Mateusz Krakowski
15.07.2025 11:21, Mateusz Krakowski
15.07.2025 10:35, Edyta Wara-Wąsowska
15.07.2025 9:54, Mateusz Krakowski
15.07.2025 9:04, Jakub Bilski
15.07.2025 8:46, Edyta Wara-Wąsowska
15.07.2025 7:08, Igor Czabaj
15.07.2025 5:05, Mariusz Lewandowski
14.07.2025 16:04, Igor Czabaj
14.07.2025 13:55, Mariusz Lewandowski
14.07.2025 13:52, Katarzyna Zuba
14.07.2025 12:32, Edyta Wara-Wąsowska
14.07.2025 11:30, Mateusz Krakowski
14.07.2025 10:38, Mateusz Krakowski
14.07.2025 9:55, Edyta Wara-Wąsowska