Zbigniew Derdziuk został nowym prezesem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, zastępując na tym stanowisku prof. Gertrudę Uścińską. Jak się okazuje, nowy prezes ma ambitne plany; część z nich dotyczy m.in. wykorzystywania sztucznej inteligencji w ZUS na większą skalę.
Sztuczna inteligencja w ZUS. AI ma pomóc pracownikom Zakładu
Cyfryzacja ZUS postępuje już od jakiegoś czasu. Wiele wskazuje jednak na to, że pewne procesy mogą zostać zintensyfikowane, a Zakład w jeszcze większym stopniu będzie korzystać z nowych technologii. Tak przynajmniej wynika ze słów Zbigniewa Derdziuka, nowego prezesa ZUS, w rozmowie z „Rz”. Okazuje się bowiem, że nowemu prezesowi zależy np. na tym, by w jak największym stopniu wspomóc pracę pracowników sztuczną inteligencją. Derdziuk zaznacza jednak przy tym, że nie chodzi o redukcję stanowisk dzięki pomocy AI, a jedynie o wsparcie zatrudnionych osób w ich codziennej pracy.
W czym konkretnie sztuczna inteligencja miałaby wspomóc pracowników ZUS? Jak twierdzi Derdziuk, chciałby on przede wszystkim, by Zakład w najbliższych latach zaczął wykorzystywać AI w polityce antyfraudowej, np. poprzez „automatyczną weryfikację osób lub podmiotów w wielu źródłach, w celu uniknięcia nadużyć”. Prezes ZUS zaznacza, że już teraz algorytmy analityczne są wykorzystywane do typowania podmiotów, które powinny zostać poddane kontroli. Jego zdaniem należy rozszerzyć stosowanie AI również i w innych obszarach.
Derdziuk zaznaczył jednocześnie, że wykorzystywane miałyby być jedynie modele, które spełniają wymagania prawne – tym samym ZUS nie korzystałby np. z takich narzędzi jak ChatGPT, ponieważ wysyłają one dane osobowe obywateli do USA. Sztuczna inteligencja (oprócz wspomnianego już wspomagania pracowników w typowaniu podmiotów do kontroli i weryfikacji tych podmiotów) miałaby pomóc pracownikom raczej w prostych czynnościach administracyjnych, takich jak np. wydanie decyzji administracyjnej w prostej sprawie. W dodatku AI mogłaby pomóc w napisaniu takiej decyzji w sposób jasny i czytelny dla przeciętnego obywatela (obecnie wiele osób nie jest w stanie zrozumieć urzędowych pism, m.in. ze względu na język, który jest tam używany).
Zmiany mają też objąć PUE ZUS
Oprócz tego nowy prezes chce też zmian w PUE ZUS – czyli m.in. odświeżenia interfejsu, rozbudowy niektórych funkcji (w tym choćby kreatora wniosków czy pobierania zaświadczeń z konta) czy przebudowy formularzy. Ponadto platforma miałaby być w większym stopniu przyjazna osobom z niepełnosprawnościami. Tym samym zmian szykuje się sporo – chociaż raczej trudno mówić o rewolucji w ZUS.