Każdego dnia ubywa kilku kierowców taksówek. Tak źle jeszcze nie było
Z informacji przekazanych przez Rzeczpospolitą, wynika, że kryzys w branży przewozu osób jest coraz większy:
Najnowsze dane, zebrane dla »Rzeczpospolitej« przez wywiadownię gospodarczą Dun&Bradstreet (D&B), nie pozostawiają wątpliwości – tak źle w tej branży jeszcze nie było. Taksówkarze zamykają działalność, a to segment, gdzie dominują właśnie te jednoosobowe.
Z informacji przekazanych przez „Rz”, wynika, że każdego dnia z naszych ulic znika średnio pięciu taksówkarzy, a w ciągu dziesięciu lat rynek skurczył się aż o 10 proc. W perspektywie ostatnich 16 lat spadki sięgają już nawet 30 proc.
Jakie są powody takiego stanu rzeczy? Dziennik wymienia przede wszystkim wysokie koszty działalności, podatki, koszty osobowe i koszty paliwa oraz amortyzację samochodu. Branża została w dużej mierze zmieniona także wraz z wejściem na rynek taksówek na aplikację, które mogą świadczyć usługi wielokrotnie taniej od tradycyjnych firm taksówkarskich.
Sprawdź polecane oferty
RRSO 21,36%
Dlatego część tradycyjnych taksówkarzy zdecydowało się na likwidację działalności i przeszła na stronę firm takich jak Bolt, Uber, FreeNow czy iTaxi.
Rzeczpospolita przypomina, że autonomiczne pojazdy to od dawna nie jest science fiction. Jeżdżą one z powodzeniem w Chinach czy Stanach Zjednoczonych. Na kontynencie europejskim tego typu technologię chce natomiast rozwijać Lyft, który niedawno przejął platformę FreeNow za 175 mln euro, a także nawiązał współpracę z chińskim koncernem technologicznym Baidu.
Wszystko to ma sprawić, że na europejskich drogach (na razie w UK i Niemczech) pojawią się już w przyszłym roku pojazdy typu robo-taxi. David Risher, dyrektor generalny Lyft zapewnia na łamach dziennika o tym, że tego typu taksówki są nie tylko bezpieczne, ale także niezawodne. Mogą także zapewniać pasażerom wystarczający poziom prywatności podczas jazdy.
Z artykułu możemy dowiedzieć się także, że na autonomiczne samochody taxi stawia także Uber ze swoimi pojazdami Waymo i WeRide.
W przypadku Polski sprawy autonomicznych pojazdów również ruszyły do przodu. Niedawno Ministerstwo Rozwoju i Technologii rozpoczęło konsultacje krajowe dotyczące IPCEI. Jest to inicjatywa, która dotyczy czystych, połączonych i autonomicznych pojazdów CCAV ( Clean Connected and Autonomous Vehicles).