Być może już od przyszłego roku podróże komunikacją miejską będą tańsze. W końcu obniżka VAT na transport publiczny była jednym z wyborczych postulatów Koalicji Obywatelskiej, która obiecała zmniejszenie kosztów transportu dla Polaków. Wiceminister finansów Jarosław Neneman stwierdził, że gdy tylko będzie na to przestrzeń w budżecie, obietnica zostanie zrealizowana. Jednak wprowadzenie zerowego VAT na transport publiczny wiąże się z dużymi wydatkami budżetowymi, co wymaga przeprowadzenia dokładnych analiz finansowych.

Jeden ze 100 konkretów na pierwsze 100 dni rządów
Jednym z postulatów zawartych w programie Koalicji Obywatelskiej na pierwsze 100 dni rządów było wprowadzenie zerowej stawki VAT na transport publiczny, co miało znacznie obniżyć ceny biletów dla Polaków. Chociaż zapowiedź ta spotkała się z dużym zainteresowaniem, dopiero teraz pojawiają się pytania o jej realizację. Poseł Grzegorz Macko z Prawa i Sprawiedliwości skierował więc do Ministerstwa Finansów pytanie o konkretne działania podjęte w celu wdrożenia tego rozwiązania oraz harmonogram ewentualnych prac legislacyjnych.
Odpowiedź przyszła szybko i była jednoznaczna:
Na przełomie 2023 roku i 2024 roku w Ministerstwie Finansów rozpoczęto analizy możliwości wprowadzenia obniżenia - z 8 do 0 proc. - stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego. Wprowadzenie bowiem takiego rozwiązania mającego bezpośredni wpływ na finanse państwa musi zostać szczegółowo zbadane pod kątem m.in. zakresu zmian, korzyści dla poszczególnych uczestników rynku oraz potencjalnych skutków finansowych dla strony dochodowej i wydatkowej budżetu państwa (...) Sprawa ta będzie analizowana przy konstrukcji założeń budżetowych na 2026 rok.
Pozostaje więc poczekać na szczegóły i trzymać kciuki za zapowiadane zmiany.
Zmiany, na które czeka wiele osób
Kilka miesięcy temu w rozmowie z serwisem transport-publiczny.pl Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, odniósł się do postulatu wprowadzenia zerowej stawki VAT na transport publiczny, wskazując na liczne korzyści płynące z takiej zmiany. Ekspert zauważył, że wprowadzenie zerowego VAT-u byłoby szczególnym wsparciem dla rodzin planujących zakup biletów okresowych, co mogłoby zachęcić do częstszego korzystania z komunikacji publicznej, a nie tylko do sporadycznych przejazdów. Taka zmiana miałaby również pozytywny wpływ na dostępność transportu publicznego, czyniąc go bardziej atrakcyjnym i przystępnym cenowo, co mogłoby wpłynąć na zmniejszenie liczby prywatnych samochodów poruszających się po drogach. Ponadto, obniżenie podatku VAT na transport publiczny byłoby zgodne z polityką zrównoważonego rozwoju, promując bardziej ekologiczne formy transportu.
Z kolei, jak szacuje Ministerstwo Finansów, obniżenie podatku VAT z 8% do 0% na usługi transportu pasażerskiego wiązałoby się z rocznym kosztem dla budżetu państwa sięgającym około 1,8 miliarda złotych. Taki wydatek stanowiłby naprawdę duże obciążenie dla finansów publicznych, stąd pojawiają się pytania o możliwość sfinansowania tego postulatu, zwłaszcza w kontekście innych wydatków budżetowych (obronność).
zobacz więcej:
28.06.2025 4:30, Mariusz Lewandowski
27.06.2025 20:30, Justyna Bieniek
27.06.2025 19:25, Rafał Chabasiński
27.06.2025 14:58, Mariusz Lewandowski
27.06.2025 12:45, Edyta Wara-Wąsowska
27.06.2025 12:15, Mateusz Krakowski
27.06.2025 11:22, Mateusz Krakowski
27.06.2025 10:28, Joanna Świba
27.06.2025 9:38, Katarzyna Zuba
27.06.2025 9:02, Miłosz Magrzyk
27.06.2025 8:33, Aleksandra Smusz
27.06.2025 7:46, Rafał Chabasiński
26.06.2025 22:22, Mateusz Krakowski
26.06.2025 17:30, Miłosz Magrzyk
26.06.2025 16:30, Rafał Chabasiński
26.06.2025 15:37, Katarzyna Zuba
26.06.2025 14:28, Mateusz Krakowski
26.06.2025 13:15, Rafał Chabasiński
26.06.2025 13:00, Rafał Chabasiński
26.06.2025 12:29, Mariusz Lewandowski
26.06.2025 12:00, Joanna Świba
26.06.2025 9:30, Joanna Świba