Niedawna decyzja Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej jest ważna dla pasażerów często podróżujących samolotami. Sprawa, która stanowiła podstawę tego wyroku TSUE, dotyczyła linii lotniczych LATAM Airlines. Pasażerka nie została wpuszczona na pokład samolotu, a także uniemożliwiono jej rezerwację lotu powrotnego. W takim wypadku cała sprawa skończyła się w trybunale unijnym, który nie pozostawił wątpliwości co do tego, w jaki sposób linie lotnicze mają traktować swoich klientów.
Po odmowie przyjęcia na pokład samolotu, pasażerka najpierw wniosła skargę do niemieckiego sądu
Niemiecki sąd zdecydował, że cała sprawa zostanie przedstawiona TSUE. Zwrócił się zatem do trybunału z zapytaniem, czy prawo do odszkodowania obejmuje sytuację, w której pasażer nie stawia się na odprawie. Sprawa jest o tyle ciekawa, że przewoźnik poinformował pasażerkę o tym, że nie będzie uprawniona do wejścia na pokład samolotu. W tym wypadku jednak TSUE zdecydowało, że poinformowanie z wyprzedzeniem nie zwalnia linii lotniczych z obowiązku wypłaty odszkodowania.
Decyzja TSUE sprawia, że linie lotnicze są zobowiązane do wypłaty odszkodowań nie tylko wtedy, gdy pasażer został poinformowany wcześniej o decyzji. Proces odszkodowawczy może zacząć się także w przypadku fizycznego niestawienia się pasażera na odprawie lotniczej. W takich wypadkach linie lotnicze nie mogą zasłaniać się zatem dopełnieniem obowiązku informacyjnego.
Overbooking – procedura, którą stosują linie lotnicze do wybierania pasażerów na pokład samolotu
O tej procedurze już pisaliśmy na łamach Bezprawnika. Czynności, jakie są stosowane przez linie lotnicze do wybierania pasażerów do rezygnacji, nie są regulowane przez rozporządzenia. Teoretycznie powinni być to w pierwszej kolejności ochotnicy – np. ludzie, którym nie zależy na dacie wylotu i w zamian za dodatkowe korzyści mogą z niego zrezygnować. Jednak czasem zdarza się tak, że wskazanie ochotników, którzy z własnej woli chcą zrezygnować z lotu, jest nie możliwe. W takim wypadku linie lotnicze rozpoczynają procedurę typowania pasażerów, którzy nie zostaną wpuszczeni na pokład.
Osoba, która została wytypowana, może otrzymać np. propozycję alternatywnego lotu w innej godzinie lub w innego klasie. Warto podkreślić, że osoby, które w takim wypadku zgłaszają się na ochotnika, tracą możliwość otrzymania odszkodowania. Linie lotnicze są zobowiązane także zapewnić opiekę osobom, którzy nie zostali wpuszczeni na pokład. Tacy pasażerowie mogą otrzymać posiłki i napoje, zakwaterowanie w hotelu, prawo do dwóch rozmów telefonicznych i maili, a także transport do miejsca zakwaterowania.