Spożywanie alkoholu i jego wpływ na zdolność prowadzenia pojazdów z niejasnych dla mnie powodów nadal budzi wiele kontrowersji i wątpliwości w polskim społeczeństwie.
Wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie marki Promiler ukazują niepokojący obraz: mimo świadomości ryzyka, Polacy nadal często podejmują ryzykowne decyzje dotyczące jazdy po alkoholu.
Polacy prowadzą na gazie
Badanie ujawnia, że 25% respondentów przyznało się do prowadzenia pojazdu (samochodu, roweru, hulajnogi) bez pewności, czy ich organizm jest już wolny od alkoholu. Jeszcze bardziej alarmujący jest fakt, że 32% badanych prowadziło auto w ciągu godziny po spożyciu piwa lub lampki wina. Te dane wskazują na znaczący brak wiedzy na temat tego, jak długo alkohol pozostaje w organizmie i jak wpływa na zdolności motoryczne.
Ponadto, 20% badanych uważa, że dopuszczalna ilość alkoholu we krwi kierowcy to ponad 0,2 promila, co może sugerować niepełne zrozumienie przepisów prawa dotyczących prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu. Niemniej jednak, istnieją też pozytywne aspekty: 50% respondentów deklaruje, że interweniowało, aby nietrzeźwa osoba nie wsiadała za kierownicę, a 70% zdaje sobie sprawę, że nawet niewielka ilość alkoholu może wpłynąć na zdolność prowadzenia pojazdu.
Alkosłupki, czyli pomysł na miarę narodowych tendencji
Jednym z innowacyjnych rozwiązań wprowadzonych w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach jest “Alkosłupek” – urządzenie do samodzielnego badania poziomu alkoholu w wydychanym powietrzu, dostępne w przestrzeni publicznej. Pilotażowe wprowadzenie Alkosłupka na Bulwarach Wiślanych w Warszawie w sierpniu 2023 roku spotkało się z pozytywnym odbiorem – w ciągu jednej doby z urządzenia skorzystało 48 osób.
Według Mikołaja Witczaka, Członka Zarządu Promiler, Alkosłupek to element filozofii bezpieczeństwa i wyraz społecznej odpowiedzialności firmy. Narzędzie to ma na celu zwiększenie samoświadomości na temat wpływu alkoholu na organizm i ułatwienie podejmowania odpowiedzialnych decyzji.
Słupki mają tę wadę, że trafiają do ludzi, którzy już mają na tyle dużo rozsądku, by się sprawdzić
Chociaż wyniki badań ukazują pewne pozytywne tendencje, wskazują również na konieczność dalszej edukacji społeczeństwa na temat ryzyka związanego z prowadzeniem pojazdów po alkoholu. Kompleksowe podejście, łączące edukację, kampanie społeczne oraz egzekwowanie prawa, jest kluczowe w walce z problemem nietrzeźwych kierowców.
Z perspektywy psychologicznej, jak zauważa Alicja Żak-Łykus z Uniwersytetu WSB Merito, niewiedza na temat wpływu alkoholu na funkcjonowanie może prowadzić do bezrefleksyjnych i ryzykownych działań. Dlatego tak istotne jest nie tylko zwiększanie świadomości, ale także udostępnianie narzędzi umożliwiających obiektywną weryfikację stanu trzeźwości.