Gdy Brytyjczycy wyszli z Unii, okazało się, że nagle brakuje im kierowców ciężarówek - i nie ma kto wozić towarów do sklepów. Władze Wielkiej Brytanii wpadły więc na pomysł - specjalne wizy dla kierowców. Jak wyszło?

Symbolem brexitu miała być nowa, "globalna Wielka Brytania", która będzie rozkwitać, gdy tylko uwolni się od kajdan brukselskiego zamordyzmu i biurokracji. Cóż, wyszło nieco inaczej - a symbolem wyjścia kraju z UE stały się raczej puste półki w sklepach i gigantyczne kolejki na stacjach benzynowych.
Nagle okazało się, że na przykład polscy kierowcy TIR-ów świetnie sobie radzą poza Wielką Brytanią. Tym bardziej że chyba w żadnym kraju pracy dla nich nie brakuje.
Brytyjski rząd, złożony w większości z fanów brexitu, miał więc twardy orzech do zgryzienia. Jak ściągnąć polskich kierowców jednocześnie nie przyznając się do porażki? Stanęło na 5 tys. trzymiesięcznych wiz. Kierowcy zyskaliby dzięki temu możliwość rozwożenia towarów do sklepów w newralgicznym przedświątecznym okresie.
Specjalne wizy dla kierowców na Wyspach. Z tym, że nikt ich nie chce
Ilu kierowców, na przykład z Polski, skusiło się na takie wizy? "The New York Times" rozmawiał z polskimi kierowcami - i ustalił, że właściwie nie ma żadnego zainteresowania brytyjską ofertą.
"Polskim kierowcom lepiej w Niemczech. Pieniądze podobne, za to bliżej do domu" - tłumaczył w "NYT" Łukasz Skopiński, polski kierowca, który pozostał jednak na Wyspach. Również inni kierowcy mówili, że przeprowadzka - i to zaledwie na trzy miesiące - byłaby zupełnie dla nich nieopłacalna.
Inna sprawa, że wielu polskich kierowców poczuło się po prostu traktowanych przedmiotowo przez brytyjskie władze. Jeszcze niedawno byli "czarnymi charakterami" brexitowej kampanii i mieli być odpowiedzialni za całe zło na Wyspach. Gdy jednak władze poczuły nóż na szyi, okazało się, że są jednak potrzebni - choć tylko na trzy miesiące.
Brzmi to więc jak dobra nauczka dla polityków wykorzystujących tanie triki. Chociaż... ostatnio mało słychać o pustych półkach (no, chyba że z chipsami) czy o kolejkach do dystrybutorów na stacjach. Chyba więc byli kierowcy, którzy na tymczasowe wizy się jednak zdecydowali...
30.06.2025 20:19, Rafał Chabasiński
30.06.2025 16:17, Rafał Chabasiński
30.06.2025 15:12, Katarzyna Zuba
30.06.2025 13:30, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 12:55, Mateusz Krakowski
30.06.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 10:57, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 10:51, Rafał Chabasiński
30.06.2025 10:12, Katarzyna Zuba
30.06.2025 9:17, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 8:30, Rafał Chabasiński
30.06.2025 8:07, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 7:02, Aleksandra Smusz
30.06.2025 5:57, Rafał Chabasiński
29.06.2025 18:00, Rafał Chabasiński
29.06.2025 14:36, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 12:35, Joanna Świba
29.06.2025 10:32, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 9:31, Rafał Chabasiński
29.06.2025 8:17, Miłosz Magrzyk
29.06.2025 7:20, Rafał Chabasiński
29.06.2025 6:29, Miłosz Magrzyk
28.06.2025 19:08, Mateusz Krakowski
28.06.2025 16:05, Mateusz Krakowski