Wyłudzenie danych osobowych – konsekwencje nie tylko dla konsumenta
O wyłudzeniu danych osobowych często mówi się w kontekście problemów, jakie taki fakt stwarza dla samego konsumenta, któremu „skradziono tożsamość”. Warto jednak przyjrzeć się równie uważnie drugiej stronie medalu – poważnym problemom, które taka sytuacja stwarza firmom.
Wyłudzenia usług oraz towarów na fałszywe dane staje się prawdziwą plagą i dotyka szczególnie duże podmioty, które obsługują klienta masowego – np. operatorów telefonii komórkowej, dostawców mediów prądu lub gazu, a także firmy ubezpieczeniowe. Z perspektywy biznesowej takie sytuacje mogą prowadzić do:
- trudnej, a często nawet niemożliwej windykacji należności – osoba, na której dane zostały wyłudzone usługi/towary, może udowodnić, że doszło do kradzieży tożsamości; w efekcie nie będzie można od niej skutecznie domagać się zapłaty, a znalezienie sprawcy często bywa niemożliwe;
- zaburzenia cash flow – rosnący odsetek wyłudzeń to poważne ryzyko dla utrzymania płynności przepływów w firmie oraz realizacji założeń finansowych przedsiębiorstwa;
- generowania nieuzasadnionych kosztów – związanych zarówno z utraconymi i niemożliwymi do odzyskania środkami za zapewnione usługi/towary, jak i z podejmowanymi próbami windykacji.
Wniosek jest więc prosty – wyłudzenie danych osobowych powinno być postrzegane jako jedno z kluczowych ryzyk przy obsłudze klienta masowego. Co za tym idzie – należy poszukiwać narzędzi, które pozwolą zmniejszyć odsetek takich przypadków do minimum. Jest jednak dobra wiadomość: istnieją sposoby na wczesne wykrycie „skradzionej tożsamości” – narzędzia dostosowane do potrzeb korporacji, które weryfikują setki, jeśli nie tysiące konsumentów każdego dnia.
Jak uniknąć świadczenia usług/wydania towarów klientowi, który wyłudził dane osobowe? Szybka i rzetelna weryfikacja
Podstawą minimalizacji ryzyka finansowego związanego z obsługą klienta z wyłudzoną tożsamością jest jego rzetelna weryfikacja. Można ją przeprowadzić, sięgając do danych dostępnych w odpowiednich bazach. Są to przede wszystkim:
- baza PESEL – rejestr, który umożliwia potwierdzenie poprawności danych przekazanych przez klienta, w tym adresu osoby weryfikowanej, a także faktu, iż osoba wnioskująca o usługę lub chcąca np. wziąć sprzęt na raty… żyje; to istotne, ponieważ bardzo częstym przypadkiem są wyłudzenia świadczeń na osoby zmarłe;
- RDO, czyli Rejestr Dowodów Osobistych – można w nim ustalić, czy seria i numer dokumentu tożsamości są zgodne z podawanymi oraz czy dowód osobisty jest ważny i; taki fakt to kolejna „czerwona flaga”, która powinna prowadzić do odmowy udzielenia świadczeń; Dzięki współpracy z BIG InfoMonitor można potwierdzić, czy dane podane przez konsumenta są prawdziwe. Weryfikowany zestaw danych to: imię, nazwisko, PESEL, nr i seria dowodu, data wydania i data ważności. Otrzymasz informacje, czy dane są poprawne, niepoprawne lub że jest niepoprawny format danych.
- rejestr zastrzeżeń PESEL – pozwala zweryfikować, czy dana osoba nie zastrzegła tego numeru; jeżeli klient jest tym, za kogo się podaje, będzie mógł szybko odblokować PESEL na czas weryfikacji, co dodatkowo potwierdzi jego tożsamość.
Pojawia się jednak istotne pytanie: jak uzyskać dostęp do tych informacji? W teorii pracownik BOK-u mógłby, po uzyskaniu stosownych zgód, przeprowadzić taką weryfikację ręcznie, jednak taki proces byłby niezwykle czasochłonny i skomplikowany. Rozwiązaniem jest automatyzacja weryfikacji tożsamości klienta – dostępna w ramach współpracy korporacji z BIG InfoMonitor.
Weryfikacja tożsamości klienta masowego z BIG InfoMonitor – sposób na zwiększenie bezpieczeństwa finansowego korporacji
W ramach współpracy z BIG InfoMonitor korporacje mogą skorzystać z szeregu narzędzi, które usprawniają weryfikację sytuacji finansowo-płatniczej oraz tożsamości konsumenta. Informacje na jego temat mogą być automatycznie pobierane z poszczególnych baz i udostępniane w jednym miejscu, bez konieczności wysyłania oddzielnych zapytań. Oznacza to, że przekazywanie danych z BIG InfoMonitor do firmowego systemu za pośrednictwem API upraszcza ten proces do minimum – optymalizując czas weryfikacji oraz koszty jej przeprowadzenia.
W efekcie pracownik weryfikujący klienta, który np. chce zawrzeć umowę na abonament telefoniczny czy na dostawę prądu, może bardzo szybko potwierdzić jego tożsamość, a firma – podjąć świadomą decyzję o zawarciu umowy z nim albo o odmowie usług.
Szybka, automatyczna weryfikacja tożsamości to sposób na minimalizację ryzyka współpracy z klientem, który wyłudził dane osobowe, a co za tym idzie – na poprawę cash flow i optymalizację kosztów działalności. Warto zapoznać się z dostępnymi możliwościami.
[1] https://www.ey.com/pl_pl/newsroom/2024/12/ey_future_consumer_index_cyber_polska
Lokowanie produktu big.pl