Zgubiłeś dowód? Nie zgłosisz tego na policję!

Gorące tematy Codzienne Zbrodnia i kara Dołącz do dyskusji (122)
Zgubiłeś dowód? Nie zgłosisz tego na policję!

Pierwsza rzecz jaka przychodzi do głowy po zgubieniu dowodu osobistego to pójście na komisariat. Stamtąd możemy jednak być odesłani z kwitkiem. Gdzie więc należy się udać?

Z dowodu osobistego korzystamy na co dzień przy wielu czynnościach. Czy to zawierając umowy cywilno-prawne, czy na przykład udowadniając swój wiek przy zakupach niektórych towarów. Aby gdzieś go przypadkiem nie zostawić bądź nie zgubić, pamiętajmy przede wszystkim, że nie każdy ma prawo żądać od nas dowodu, co omawialiśmy pewien czas temu. Jednak jeśli już dokument gdzieś nam się zawieruszy, nie zawsze zgłosimy to na komendę Policji.

Kiedy więc możemy się tam udać po stracie dokumentu tożsamości? Wtedy, kiedy zostanie nam on skradziony, tzn. kiedy popełnione będzie przestępstwo. W innym przypadku, wg nowych przepisów, które weszły w życie dnia 1 marca 2015, mamy obowiązek niezwłocznie zgłosić fakt zagubienia odpowiedniemu organowi gminy lub, jeśli przebywamy za granicą, placówce konsularnej RP. Mówi o tym art. 47 ustawy o dowodach osobistych

Art. 47. 1. Posiadacz dowodu osobistego, którego dowód osobisty został utracony lub uszkodzony, zgłasza niezwłocznie, osobiście ten fakt organowi dowolnej gminy, a posiadacz dowodu osobistego przebywający poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – dowolnej placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej.

Rządowa strona udostępnia nam nawet wzór papierowego formularza. Jednak w praktyce, można to zrobić dużo prościej. Korzystając z platformy ePUAP, która ciągle zyskuje nowe funkcje, szybko i prosto złożymy odpowiedni dokument elektroniczny. Także jego wzór dostępny jest na stronie ministerialnej. Adres strony platformy do składania wniosków to: www.epupap.gov.pl.

Pamiętajmy, że w takich przypadkach jak zgubienie dowodu, to naszym obowiązkiem jest zgłoszenie nietypowej sytuacji odpowiednim organom. Oczywiście, jeśli po namyśle dojdziemy do wniosku, że dokument został nam skradziony, możemy udać się na Policję, aby zawiadomić o przestępstwie. Warto szybko podjąć działania, chociażby z tego względu, że zostanie nam wydane odpowiednie zaświadczenie, którym możemy posługiwać się zamiennie aż do wydania nowego dowodu osobistego, jednak nie dłużej niż przez 2 miesiące.

W przypadku dowolnej nietypowej sytuacji prawnej, bądź w razie problemów w załatwianiu urzędowych formalności, warto poradzić się specjalisty. Nasi prawnicy z chęcią odpowiedzą na wszystkie pytania i doradzą co robić w problematycznych kwestiach. Zachęcamy do kontaktu za pośrednictwem skrzynki e-mail kontakt@bezprawnik.pl.

Zdjęcia pochodzą z shutterstock.com