Zmiany w Kodeksie drogowym – pierwszeństwo pieszych na pasach, koniec z jazdą „na zderzaku” oraz większą prędkością w porze nocnej

Gorące tematy Moto Społeczeństwo dołącz do dyskusji (183) 06.01.2021
Zmiany w Kodeksie drogowym – pierwszeństwo pieszych na pasach, koniec z jazdą „na zderzaku” oraz większą prędkością w porze nocnej

Mariusz Lewandowski

Szykują nam się kolejne, po zniesieniu obowiązku posiadania fizycznego prawa jazdy, zmiany w Kodeksie drogowym. Zmianie ulegnie dozwolona prędkość w terenie zabudowanym – całą dobę obowiązywać będzie prędkość 50 km/h (obecnie w godzinach 23-5 dozwolona prędkość to 60 km/h), zakazana zostanie „jazda na zderzaku”, rozszerzone zostaną przepisy o pierwszeństwie i bezpieczeństwie pieszych przed wejściem na pasy (choć pojawi się także nowy zakaz po stronie pieszych). Projekt zmian jest na etapie drugiego czytania w Sejmie.

Zmiany w Kodeksie drogowym – dalsze przywileje dla pieszego

Zgodnie z projektem, na kierowcę zbliżającego się do przejścia dla pieszych nałożone będą dodatkowe obowiązki. Od wejścia w życie zmian, zobowiązany będzie nie tylko do zachowania szczególnej ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych. Obowiązkiem będzie także zmniejszenie prędkości, by nie narazić pieszego na niebezpieczeństwo oraz ustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście. Wyjątek dotyczyć będzie jedynie tramwajów.

Analogicznie do nowego obostrzenia po stronie kierowców, pieszy zobowiązany będzie do zachowania szczególnej ostrożności polegającej na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, nie tylko podczas przechodzenia przez przejście dla pieszych, ale też przed i podczas wchodzenia na pasy (odpowiednio do uzyskanego pierwszeństwa). Pieszemu zakazane zostanie także posługiwanie się telefonem komórkowym lub podobnym urządzeniem, podczas wchodzenia i przechodzenia przez przejście dla pieszych.

Jazda „na zderzak” zakazana, tak jak większa prędkość w porze nocnej

Procedowany projekt zakazuje również tzw. „jazdy na zderzak” polegającej na braku zachowania bezpiecznej odległości od pojazdu poruszającego się bezpośrednio przed kierowcą. To jedna z najczęstszych przyczyn wypadków i kolizji w Polsce. Problem ma rozwiązać obowiązek zachowania na drogach szybkiego ruchu i autostradach odległości wynoszącej połowę aktualnej prędkości w przeliczeniu 1 m odległości – 1 km/h (czyli przy jeździe z prędkością 100 km/h – 50 m odstępu, 120km/h – 60 m. itd.). Obowiązek nie będzie miał zastosowania w przypadku wykonywania manewru wyprzedzania.

Trzecia zmiana to zrównanie przepisów dotyczących dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym. Przez całą dobę dozwolona prędkość wynosić będzie 50 km/h, a nie jak dotychczas – w 60 km/h w porze nocnej między 23 a 5.

W planach także zmiany dotyczące przeglądów technicznych i e-hulajnóg

Projekt popierają wszystkie liczące się siły polityczne. Biorąc to pod uwagę, a także fakt, że przepisy mają wejść w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, ich wiążącego obowiązywania możemy się spodziewać w najbliższych miesiącach lub nawet w najbliższych kilku tygodniach. Treść projektu wraz z komentarzem i uzasadnieniem oraz aktualny etap postępowania legislacyjengo możemy znaleźć tutaj.

Warto odnotować, że rząd podjął działania zmierzające do odpowiednio wczesnego uświadomienia społeczeństwa o tak istotnych zmianach. Pod koniec października 2020 r. ruszyła nowa kampania edukacyjna, która promuje prawidłowe zachowania na drodze. Jej celem jest zwrócenie uwagi na zagrożenie bezpieczeństwa pieszych na przejściach, konieczność przestrzegania przez kierowców limitu 50 km/h na godzinę w obszarze zabudowanym, a także uświadomienie kierującym pojazdami konsekwencji przekraczania dopuszczalnych prędkości na drogach.

To najprawdopodobniej nie będzie koniec zmian w 2021 r. Czekają nas jeszcze zmiany w w przeglądach technicznych. Badania mają być znacznie dokładniejsze. Jedną z największych zmian jest wprowadzenie obowiązku sfotografowania badanego samochodu. Rozwiązana ma też zostać wreszcie kwestia elektronicznych hulajnóg na chodnikach  – zasadą ma być poruszanie się e-hulajnóg na ścieżkach rowerowych bądź po jezdni. Wg nieoficjalnych zapowiedzi, zmiany mają zostać wprowadzone najpóźniej wczesną wiosną, przed rozpoczęciem sezonu. Użytkownikom pozostaje czekać na rozwój wypadków.