- Home -
- Zakupy -
- Reklamacja jeszcze bardziej po myśli kupujących. Sejm bliski wprowadzenia nowej rękojmi
Szykują się pozytywne zmiany w przepisach dotyczących rękojmi za wady zakupionych towarów. Sejm chce wprowadzić uregulowania zgodnie z którymi w przypadku wymiany wadliwej rzeczy na nową, termin odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi biegnie na nowo. Zgodnie z założeniem projektu, takie rozwiązanie ma zwiększyć ochronę interesów konsumentów.

Aktualny stan prawny zakłada, że w przypadku reklamacji zepsutej rzeczy i wymiany jej na nową, termin rękojmi nie ulega przedłużeniu – liczy się od daty wydania pierwotnego towaru. W konsekwencji możliwość skorzystania z reklamacji w przyszłości, zostaje mocno ograniczona.
Zmiany w rękojmi, zmiany w reklamacjach
Wprowadzane zmiany w rękojmi mają to zmienić. Obecnie jeżeli konsument składa reklamację, w efekcie której produkt zostaje wymieniony na nowy, dwuletni termin nie przedłuża się. Nie stanowi to większego problemu, jeżeli zakupiona rzecz zepsuła się po miesiącu użytkowania, gorzej jeżeli nastąpiło to po 18 miesiącach. W takiej sytuacji na „sprawdzenie” rzeczy zostaje już niewiele czasu – a często zdarza się, że sprzęt po chwili psuje się po raz drugi.
Jeżeli nowe przepisy wejdą w życie, dwuletni termin będzie biec na nowo przy każdej wymianie rzeczy. Oznacza to, że jeżeli sprzedawca uznając reklamację wymieni zakupioną rzecz, od momentu jej otrzymania ponownie otrzymamy dwa lata na jej zareklamowanie.
Podobne rozwiązania często obowiązują przy składaniu reklamacji z tytułu gwarancji, choć tutaj oczywiście wiele zależy od samego gwaranta – termin gwarancji, od chwili wymiany rzeczy biegnie na nowo.
Wprowadzenie zmian było oddolną inicjatywą
Co ciekawe inicjatywą do zajęcia się tym tematem była petycja mieszkańca Gdańska, który skierował ją do sejmowej Komisji ds. Petycji. Komisja dostrzegła potrzebę zmiany, która w jej opinii pozytywnie odbije się na budżecie konsumentów. Podziała również mobilizująco na sprzedawców i producentów, którzy większą wagę będą przykładali do jakości oferowanych produktów.
Zmiana ma polegać na dodaniu nowego artykuły do przepisów kodeksu cywilnego dotyczących rękojmi – art. 568². Ma obowiązywać tylko wobec konsumentów. Zgodnie z projektem ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2018 roku i dotyczyć wszystkich umów sprzedaży zawartych po tej dacie.
zobacz więcej:
05.07.2025 7:35, Igor Czabaj
05.07.2025 4:21, Mariusz Lewandowski
04.07.2025 18:00, Joanna Świba
04.07.2025 16:43, Katarzyna Zuba
04.07.2025 15:31, Joanna Świba
04.07.2025 14:17, Joanna Świba
04.07.2025 13:07, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 12:15, Mateusz Krakowski
04.07.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 10:45, Mateusz Krakowski
04.07.2025 9:58, Aleksandra Smusz
04.07.2025 9:33, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 8:46, Joanna Świba
04.07.2025 7:48, Joanna Świba
04.07.2025 6:57, Aleksandra Smusz
03.07.2025 20:42, Joanna Świba
03.07.2025 15:57, Mateusz Krakowski
03.07.2025 14:09, Mariusz Lewandowski
03.07.2025 13:35, Jakub Kralka
03.07.2025 13:27, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:53, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:08, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 11:29, Mateusz Krakowski
03.07.2025 10:19, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
03.07.2025 8:42, Aleksandra Smusz
03.07.2025 7:01, Aleksandra Smusz