Znak towarowy Adidas to chyba jeden z najbardziej rozpoznawalnych znaków towarowych świata. Charakterystyczne trzy paski zdobią sportowe buty odróżniając je od Nike, Reebok czy producentów o nieco mniejszej renomie.
Nie brakuje też producentów, którzy w ogóle nie dysponują renomą albo wręcz w swoich działaniach starają się kopiować znanych producentów wprowadzając do obiegu podróbki. Wszyscy chyba pamiętamy bazarowe okazy pokroju Adonisa czy Adidansa.
Część z tych pomysłów występuje w wariancie z dwoma lub czterema paskami. Ale paski to przecież rzecz, która występuje w naszym otoczeniu dość powszechnie, stanowi stały element także odzieży. Czy jeżeli producent butów, zupełnie bez intencji upodabniania się do marki Adidas, umieszcza na swoich butach paski, to automatycznie należy uznać, że jego intencje są niecne?
Znak towarowy Adidas z sukcesem w TSUE
A było to tak. W 2009 roku producent obuwia Shoe Branding Europe stwierdził, że dwa ukośne paski na bucie sportowym też wyglądają całkiem fajnie i może warto zacząć wokół tego budować markę. Jak wiemy, istotnym krokiem przy budowaniu marki jest rejestracja znaku towarowego. Napisaliśmy o tym kiedyś bardzo ciekawy artykuł z perspektywy tej drugiej strony – W Warszawie otwiera się Central Perk z serialu Przyjaciele. To super pomysł, ale prawnicy Warner Bros. się wkurzą.
Poniżej znak towarowy, który chciał zarejestrować przedsiębiorca oraz chroniony znak towarowy Adidas:
Urząd ds. Harmonizacji Rynku Wewnętrznego nie podzielił obaw prawników firmy Adidas, którzy uznali, że tego typu oznaczenie może godzić w ich interesy. Zdaniem urzędu nie było pomiędzy tymi znakami wizualnego podobieństwa. W rezultacie sprawa trafiła więc szybko do Sądu UE, a następnie stała się nawet przedmiotem rozstrzygnięcia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (C-396/15P).
Oba sądy okazały się zdecydowanie bardziej przychylne argumentacji firmy Adidas. Zauważono bowiem istotne podobieństwo w występowaniu pasków podobnej grubości, ukośnych, pojawiających się z boku buta w kolorze odróżniającym je od pozostałych materiałów. W ocenie judykatury podobieństwo jest dość oczywiste i zauważalne.
W przypadku znaków towarowych bardzo często się tak dzieje, że przepisy prawa schodzą na drugi plan, gdyż ostateczna decyzja uzależniona jest od pewnego rodzaju obiektywnych kryteriów, które jest w stanie dostrzec nawet dziecko. A Waszym zdaniem ochrona Adidasa w tym przypadku sięga zdecydowanie zbyt daleko, czy też ukośne paski są tak bardzo charakterystycznym elementem ich marki, że inne ukośne paski zdecydowanie mogą nasuwać oczywiste skojarzenia, a nawet wprowadzać klienta w błąd?
Fot. tytułowa: Shutterstock