Przedsiębiorcy, którzy otrzymali już subwencję z PFR, ale popełnili jeden z dwóch błędów – będą musieli zwrócić otrzymane środki. I to w całości. W ciągu 14 dni.
Zwrot subwencji PFR. Wystarczy nieświadome złożenie fałszywego oświadczenia
Tarcza finansowa PFR z jednej strony zapewnia przedsiębiorcom realną pomoc (w odróżnieniu od niektórych instrumentów z tarczy antykryzysowej). Teraz jednak nad przedsiębiorcami zawisła nowa groźba. W przypadku niektórych firm konieczny może być zwrot subwencji PFR – nawet, jeśli przedsiębiorcy wydaje się, że prawidłowo wypełnił wniosek o subwencję z tarczy finansowej. Powodem może być złożenie fałszywego oświadczenia. Nie ma znaczenia, że mogłoby to wynikać ze zwykłego błędu przedsiębiorcy.
14 dni na zwrot subwencji PFR, jeśli przedsiębiorca popełnił jeden z dwóch błędów
28 maja zacznie obowiązywać nowy regulamin tarczy finansowej. Zgodnie z nim, jeśli przedsiębiorca otrzymał środki na podstawie nieprawdziwych danych, będzie musiał niezwłocznie wykonać zwrot subwencji PFR – najpóźniej w ciągu 14 dni roboczych od dnia ich otrzymania.
O jakie fałszywe oświadczenia jednak chodzi? Jak informuje prawo.pl, w praktyce może chodzić o jedno z dwóch. Pierwszy błąd może dotyczyć błędnego określenia statusu firmy. Drugi z kolei – złożenia wniosku przez osobę, która nie była do tego uprawniona.
Popełnienie błędu w przypadku określenia statusu firmy nie było zbyt trudne. Po pierwsze – PFR początkowo opublikowała poradnik, w którym zamieściła definicję mikro, małego i średniego przedsiębiorcy. 28 kwietnia, kiedy nabór wniosków już ruszył, na stronie PFR znajdowała się już całkiem inna definicja (wynikająca z regulaminu). Dodatkowo PFR (ze względu na notyfikację Komisji Europejskiej z dnia 27.04.) zmieniła zdanie co do tego, czy określanie statusu firmy powinno następować wyłącznie w oparciu o status przedsiębiorcy wnioskującego, czy też konieczna jest dodatkowa weryfikacja ewentualnych powiązań np. w grupach kapitałowych. Ta druga wersja pojawiła się ostatecznie w regulaminie z 28 kwietnia.
Tym samym, jeśli niektórzy przedsiębiorcy sugerowali się wyłącznie poradnikiem oraz zbiorem pytań i odpowiedzi sprzed regulaminu z 28 kwietnia, mogą mieć problem – zwłaszcza gdy ostatecznie nie uwzględnili istniejących powiązań w ramach spółek powiązanych i partnerskich. Jeśli tak było, otrzymali środki z PFR na podstawie nieprawdziwego oświadczenia – i będą musieli wykonać zwrot subwencji PFR. Oczywiście przedsiębiorcy powinni dokładnie zapoznać się zarówno z umową jak i regulaminem programu, jednak nietrudno się domyślić, że część z nich mogła tego nie zrobić i zasugerować się wcześniej zamieszczonymi materiałami informacyjnymi.
Drugim błędem jest złożenie i podpisanie wniosku przez osobę, która nie była prawidłowo umocowana do reprezentacji firmy (np. nie była uprawniona do samodzielnej reprezentacji w dniu składania wniosku).
Nowy regulamin tarczy finansowej dla mikrofirm, w którym uwzględniono zwrot subwencji z PFR, będzie dotyczyć także oświadczeń sprzed 28 maja
Jest jeszcze jeden problem – wszystko wskazuje na to, że jeśli przedsiębiorca złożył wniosek z nieprawdziwymi danymi przed wejściem w życie nowego regulaminu, to i tak czeka go zwrot subwencji PFR. Wszystko dlatego, że zgodnie z umową zawieraną między przedsiębiorcą a PFR, PFR ma prawo do zmiany regulaminu w trakcie trwania umowy. Zmiany w regulaminie wchodzą w życie w ciągu 14 dni od dnia doręczenia przedsiębiorcy informacji o zmianie. Tym samym część przedsiębiorców, która popełniła błąd nieświadomie, będzie musiała zwrócić otrzymaną pomoc.