- Home -
- Praca -
- W kioskach Ruchu istnieje alarm, który włącza się po 13 minutach bezczynności kasjera. A co z ustawową, 15-minutową przerwą?
Alarm w kiosku Ruchu może w teorii uniemożliwiać skorzystanie z przysługującej pracownikowi przerwy. Okazuje się, że pewne rozwiązanie, mające na celu zachowanie bezpieczeństwa, jest de facto wyjątkowo uciążliwe.

Alarm w kiosku Ruchu
Jak opisuje Fakt, kasy w kioskach Ruchu wyposażone są w pewną technologię-zabezpieczenie, mające na celu zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w kioskach. W momencie, gdy przez 13 minut osoba obsługująca stanowisko sprzedaży nie wykona żadnej czynności na kasie, uruchamia się dźwiękowy alarm. Żeby go wyłączyć, należy wykonać szereg czynności.
Co ważne, jeżeli w odpowiednim czasie (2 minuty) sprzedawca nie zareaguje na alarm, to kasa zostanie zablokowana. Aby móc kontynuować sprzedaż, należy zadzwonić do działu sprzedaży, a blokada zostanie — na wyraźne polecenie — usunięta zdalnie.
Źródłowy serwis o całej sprawie dowiedział się od jednej z czytelniczek. Rozmawiając z jedną z ekspedientek zrozumiała ona, że przez zabezpieczenie sprzedawcy w kioskach Ruchu są znacznie ograniczeni. O ile podczas pracy alarm najprawdopodobniej nie uruchamia się prawie wcale, to inaczej sytuacja wygląda na przykład podczas przerwy.
Zgodnie z art. 134 ustawy Kodeks pracy, pracownikowi przysługuje przerwa, która wynosi co najmniej 6 godzin.
Jeżeli dobowy wymiar czasu pracy pracownika wynosi co najmniej 6 godzin, pracownik ma prawo do przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut, wliczanej do czasu pracy.
Oczywiście pracownikiem w rozumieniu tejże ustawy jest co do zasady osoba, która zatrudniona jest na podstawie umowy o pracę. Przerwy w odniesieniu do świadczących usługi na umowach cywilnoprawnych są w zasadzie nieuregulowane wprost w prawie pracy, co nie znaczy, że nie wynikają pośrednio z przepisów prawa (na przykład z art. 304 § 1 k.p.).
Wprowadzenie takiego rozwiązania, czyli alarmu, który uruchamia się podczas bezczynności sprzedawcy na kasie, nie jest nielegalne. Niestety, jeżeli rozwiązanie techniczne uniemożliwia skorzystanie z przysługującej pracownikowi przerwy, naruszać może prawa pracownicze, wyrażające się m.in. w uprawnieniu do 15-minutowej przerwy. Co ważne, według ustaleń Faktu, zgłoszenie przerwy przez wewnętrzny komunikator blokuje alarm, toteż prawo do przerwy nie zostaje naruszone. Oczywiście zakładać można, że takie rozwiązanie nie występuje jedynie w kioskach Ruchu, a w wielu wypadkach może oznaczać jawną napaść na podstawowe prawa pracownika.
Źródło zdjęcia: materiały prasowe Ruch S.A.
zobacz więcej:
03.07.2025 4:43, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 15:05, Jakub Kralka
02.07.2025 14:14, Katarzyna Zuba
02.07.2025 12:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 11:59, Mariusz Lewandowski
02.07.2025 11:23, Katarzyna Zuba
02.07.2025 10:16, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 9:57, Mateusz Krakowski
02.07.2025 8:49, Aleksandra Smusz
02.07.2025 7:58, Edyta Wara-Wąsowska
02.07.2025 7:08, Rafał Chabasiński
02.07.2025 6:05, Justyna Bieniek
02.07.2025 4:30, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 21:10, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 15:55, Justyna Bieniek
01.07.2025 15:13, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:47, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:00, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 11:38, Mateusz Krakowski
01.07.2025 10:47, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:58, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
01.07.2025 8:37, Rafał Chabasiński
01.07.2025 7:52, Aleksandra Smusz
01.07.2025 6:56, Rafał Chabasiński