Ubiegły rok przyniósł kilkunastoprocentowy wzrost na polskim rynku motoryzacyjnym. Zarejestrowano bowiem aż 3,27 mln samochodów, co oznacza o 14 proc. więcej w porównaniu do roku poprzedniego. Z tej liczby aż 63 proc. transakcji dotyczyło aut używanych zarejestrowanych wcześniej w Polsce, 23 proc. to importowane samochody używane, a tylko 14 proc. to auta z salonu. Raport OTOMOTO Insights rzucił światło na zwyczaje i preferencje polskich kierowców. Jaki więc jest samochód Polaka?
Jak długo samochód czeka na sprzedaż i czy zaciągamy kredyt na zakup auta? Jakie pojazdy schodzą najszybciej? Sprawdźmy.
LPG nadal popularne, „elektryka” trudno sprzedać
Polacy nadal preferują auta z instalacją gazową LPG, co potwierdzają dane z grudnia 2023 roku. Średni czas sprzedaży takiego pojazdu (benzyna plus LPG) wyniósł 40 dni. Znacznie trudniejsza okazuje się sprzedaż pojazdów zelektryfikowanych. Dla samochodów elektrycznych zarejestrowanych przez osoby indywidualne czas potrzebny na sprzedaż wydłużył się aż o 28 dni do 64 dni. W przypadku komisów i salonów sytuacja wygląda jeszcze gorzej. Tu na sprzedaż trzeba poczekać średnio 66 dni. O 6 dni, do 43, wydłużył się czas sprzedaży auta z silnikiem benzynowym. Natomiast o 8 dni, również do 43, z silnikiem Diesla.
Ceny samochodów na rynku wtórnym
Z analizy rynku samochodów używanych wynika, że ponad połowa (53 proc.) ogłoszeń dotyczy sprzedaży aut w przedziale cenowym do 50 tys. zł. Blisko jedna piąta to auta za mniej niż 20 tys. zł. Zarazem widać wzrost liczby ofert samochodów w wyższych przedziałach cenowych (powyżej 100 tys. zł), co świadczy o rosnących aspiracjach klientów.
Niemniej, mediana ceny samochodu wyniosła 53,6 tys. zł, co w połączeniu ze średnią kwotą kredytu na zakup samochodu (38 tys. zł) pokazuje, że wiele osób, aby nabyć nieco młodszy pojazd, musi skorzystać z zewnętrznego finansowania. I to ono stanowi większą część wartości zakupu.
Jak finansujemy zakup auta?
Z danych wynika, że coraz więcej Polaków decyduje się na finansowanie zakupu samochodu przez kredyt, ze średnią wysokością zobowiązania wynoszącą 38 tys. zł i najpopularniejszym okresem kredytowania między 7 a 8 lat. To wskazuje na długoterminowe zobowiązanie i zaufanie klientów do trwałości nabywanych pojazdów, mimo że są to głównie samochody z rynku wtórnego.
Podsumowując, 2023 rok przyniósł szereg interesujących zmian na polskim rynku motoryzacyjnym. Popularność LPG pozostaje niezachwiana, podczas gdy na samochody elektryczne ciągle z trudem można znaleźć nabywców. Zmienia się struktura cenowa pojazdów oferowanych na rynku wtórnym, a sposób finansowania zakupu często obejmuje długoterminowe zobowiązania kredytowe. Raport OTOMOTO Insights jako zrzucający światło na preferencje i zachowania polskich konsumentów jest bardzo ważny dla zrozumienia dynamiki tego rynku.