- Home -
- Codzienne -
- Awaria Facebooka, Instagrama i Messengera jest dużo poważniejsza, niż myślimy. Dlaczego nic nie działa?
Dlaczego Facebook nie działa? Awaria ma wymiar globalny i można w zasadzie mówić o katastrofie. Mimo że rozwiązanie problemu w teorii jest łatwe, to przeszkodą staje się logistyka.

Dlaczego Facebook nie działa?
Awaria usług Facebooka, czyli m.in. Messengera, Instagrama, WhatsAppa i innych, to niewątpliwie pewien kryzys. Problemy, wbrew początkowym zapowiedziom, są globalne, zaś problem bardzo istotny. Dziennikarz Kevin Collier wskazał na Twitterze, że chodzi o awarię DNS, która "położyła" większość usług przechodzących przez szeroko pojętego Facebooka. Podobno nawet są przypadki pracowników niebędących w stanie wejść do służbowych pomieszczeń, których dostęp sterują urządzenia IoT, czyli oparte o połączenia internetowe.
W sekcji komentarzy pojawił się zrzut ekranu z Reddita, mający przedstawiać zarówno źródło problemu, jak i jego powagę. Post już zniknął, ale jego treść — po uproszczeniu i przetłumaczeniu na język polski — prezentuje się mniej więcej tak.
Jak wielu z was wie, DNS dla usług FB "leży". Ten problem wynika prawdopodobnie z powodu zmiany konfiguracji peering routerów, która weszła w życie na krótko awarią.
Awaria DNS sama w sobie nie jest jednak najpoważniejsza. Waga problemu sprowadza się do tego, że
W jednym miejscu są ludzie, którzy próbują teraz uzyskać dostęp do routerów peeringowych, aby wdrożyć poprawki, ale pracownicy z fizycznym dostępem fizycznym, technicznym, a także z wiedzą, co właściwie zrobić, znajdują się w różnych miejscach. Istnieje więc logistyczny problem z zebraniem wszystkich naraz, tak, by problem mógł zostać rozwiązany.
Oczywiście w sieci od razu pojawiło się mnóstwo teorii co do tego, że awaria jest wynikiem jakiegoś szczególnego ataku hakerskiego. Wydaje się, że jest ona wynikiem zwykłego błędu w konfiguracji DNS, choć waga problemu (i jego czas trwania) wynika z ogromnych problemów logistycznych, o ile przedstawione wyżej informacje są wiarygodne.
Centralizacja usług to bardzo duży błąd w historii internetu
Awaria, podobnie jak niedawna awaria Google'a, dobitnie pokazuje, że centralizacja usług sieciowych jest zła. Coraz więcej firm rezygnuje z posiadania własnych stron internetowych na rzecz właśnie Facebooka. Bardzo wiele osób jedyny kontakt z bliskimi ma właśnie na Messengerze, nie znając z reguły ich adresów, czy nawet bardziej "tradycyjnych" danych kontaktowych, na czele z numerem telefonu. Niektórzy z nas wiele wartościowych zdjęć przechowują w chmurze, ale nie na wirtualnych dyskach, a na Instagramie.
Coraz częściej bardzo ważne dane w postaci plików czy informacji wysyłamy sami do siebie na Messengerze, zamiast odpowiednio je zabezpieczyć. Może to — szczególnie dzisiaj — słono kosztować.
Oczywiście mowa jest o konsumenckiej stronie problemu, ale przecież zastosowania usług Facebooka są znacznie szersze. Jest to na tyle poważna materia, to znaczy to, że nie działa Facebook i Instagram, że pojawia się również problematyka odpowiedzialności. Tego nie będę jednak w tym wpisie poruszać.
Mam nadzieję, że z każdej takiej dużej awarii będziemy w stanie wyciągnąć jakieś wnioski. Wirtualne wizytówki, uniwersalne komunikatory, fora dyskusyjne i cały szereg zdecentralizowanych usług, zostały zastąpione przez usługi dużych operatorów, co do których awarie są bardzo bolesne i poważne w skutkach.
02.07.2025 6:05, Justyna Bieniek
02.07.2025 4:30, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 21:10, Mariusz Lewandowski
01.07.2025 15:55, Justyna Bieniek
01.07.2025 15:13, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:47, Rafał Chabasiński
01.07.2025 12:00, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 11:38, Mateusz Krakowski
01.07.2025 10:47, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:58, Edyta Wara-Wąsowska
01.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
01.07.2025 8:37, Rafał Chabasiński
01.07.2025 7:52, Aleksandra Smusz
01.07.2025 6:56, Rafał Chabasiński
30.06.2025 20:19, Rafał Chabasiński
30.06.2025 16:17, Rafał Chabasiński
30.06.2025 15:12, Katarzyna Zuba
30.06.2025 13:30, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 12:55, Mateusz Krakowski
30.06.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 10:57, Mariusz Lewandowski
30.06.2025 10:51, Rafał Chabasiński
30.06.2025 10:12, Katarzyna Zuba
30.06.2025 9:17, Edyta Wara-Wąsowska
30.06.2025 8:30, Rafał Chabasiński